Ana içeriğe atla

Bilgi çağında yeni başarı göstergeleri


Değerli dostlar,

Günümüz firmalarının büyük bir kısmı, işletmelerini finansal raporlar ile yönetmektedir. Bu raporlar, günümüzden yıllar önceden beri süregelen, şirketlerin performasını ve devam edebilmeleri için gerekli olan finansal faaliyetlerin belirleyicisi olmuştur.

Ancak, bilgi çağının gelmesi ve işletmelerin hızla değişen ortama ayak uydurabilmeleri ihtiyacının doğması ile beraber, farklı göstergelere, farklı verilere gereksinim duyulmuştur. Mevcut finansal raporlar ağırlıklı olarak geçmiş 3 ay veya belirlenmiş periyotta yaşanan olayların ve performansın sonucunu göstermektedir. Oysa ki artık, önümüzdeki dönem için bize yol gösterici olması gereken göstergeler önem arz etmeye başlamıştır.

İşletmeler finansal olmayan ancak, bilgi çağının gelmesi ile artık maddi olmayan varlık olarak kabul edilen çalışanları, firmanın know-how ı, işletmelerin kendi iç işleyişleri ve sadık müşterileri ile değer yaratmaktadır. Firmaların önlerindeki dönemde yaratacakları katma değer ve büyüme stratejileri tamamen bu varlıklarının etkin yönetimi ve kapasiteleri ile doğru orantılıdır. Peki, bu varlıklar, işletmelerin finansal tablolarında nasıl yer alabilir? Bilançolarında nasıl gösterilebilir? Bu gerçekten çok zor bir durumdur.

Bu durumla ilgili çeşitli raporlama sistemleri şu an uygulanmaya çalışılmaktadır. Halen kesin bir standart oluşmamıştır. Ancak, farklı uygulamalar endüstride kullanılmaktadır. Bunlardan bir tanesi de “Balanced Scorecard” dediğimiz ve Robert Kaplan ve David Norton tarafından oluşturulmuş yeni bir sistematiktir.

Balanced scorecard geleneksel maliyet muhasebesi sistemini reddetmez. Yeni sistem, işletmelerin gelecek dönem performanslarını etkileyen ölçütlerle çalışmasını hedefler. Scorecard’ın ölçütleri, işletmelerin vizyon ve stratejileri gözönünde tutularak belirlenir. Scorecard bu değerlendirmeyi 4 farklı açıda yapar. Bunlar, Finans, müşteri, iç işleyiş, Öğrenme ve büyümedir.

Bir sonraki yazımda, konuya devam edeceğim.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...