Ana içeriğe atla

İstanbul'un tarihi


Değerli dostlar,

Farkettim ki, uzun zamandır, tarih ile ilgili yazı yazmıyorum. Bu sebeple, bugün tarih ile ilgili yazı yazacağım. Son zamanlarda İstanbul tarihi ile ilgili kitaplar okuyorum. Bugün, biraz İstanbul’dan bahsetmek istiyorum.

İstanbul’un tarihi son yapılan metro kazılarıyla değişti. Daha önceleri, M.Ö. 6000 yıllarına kadar giden İstanbul tarihi, son yapılan arkeolojik incelemelerle, M.Ö. 8500 yıllarına kadar uzandı. Bu kadim şehrin kuruluşu ile ilgili çok rivayet vardır. Bunların en popüleri, Megara’lı göçmenlerin hikayesidir. Yunanistan’ın Megara kentinden Koressa’nın oğlu genç Bizas, kendi çevresiyle, bulunduğu yerden, yeni bir kent kurmak ve özgürlüğünü ilan etmek üzere yola çıkar. Çıkmadan evvel o dönemlerde popüler olan bir kahine, nereye gitmesi gerektiği konusunda danışır. Kahin ona, gideceği yeri tarif eder ve “orası körler ülkesinin tam karşısındadır” der. Tarih M.Ö. 613 yılıdır.

Genç Bizas, körler ülkesini araştırmak için çıktığı yolda, ordusuyla beraber gelir ve Sarayburnu’nda durur. Bu bölgenin muhteşem konumu, manzarası karşısında büyülenmiştir. Genç Bizas, karşı taraftaki Kadıköy (Khalkedonia) bölgesine buradan baktığında, kahinin oraya neden körler ülkesi dediğini o an anlamıştır. Bu kadar güzel bir yer dururken, tam karşısında korumasız bir yerde kent kurulması, bu işin ancak körlerin yapabileceği bir iş olduğunu kendisine düşündürür. Bizas, kendi yerini günümüzün Topkapı Sarayı ve Sarayburnu çevresinde önceden orada bulunan küçük bir balıkçı köyü olan Ligos’un üstüne kurar.

Burası, Roma’lıların ve Osmanlı’ların pek beğenmediği, yoksul yiyeceği sayılıp, kedilere hediye olarak verilen palamut, uskumru ve kefal kaynamaktadır. Peki, Ligos’lular İstanbul’un ilk sakinleri miydi? Şüphesiz hayır! Bazı kaynaklar daha önceleri Alibeyköy civarı, başka yerleşim yerleri olduğunu göstermektedir. Burayı da çok ilginç ama Semestra adlı bir prensesin kurduğuna inanılıyor. Kim bu Semestra? Koressa’yı bakıp büyüten peri kızı. Yani, Bizas aslında, daha önceden bildiği bir yere geliyor.

Bizas çok da sıradan biri değil aslında, onun da hikayesini bir sonraki yazımda yazacağım.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...