Ana içeriğe atla

Kişiselleştirilmiş ürünleri esnek bir şekilde piyasaya sürmek

Değerli dostlar,

Daha önceki yazılarımda, Dünya’mızın içinde bulunduğumuz zamanda çok hızlı değiştiğini, üretim ve ticaretin  farklılaştığını önümüzdeki dönemde şirketlerin varolabilmeleri için farklı stratejiler üretmeleri gerektiğinden bahsetmiştim. Özellikle, seri üretimle üretilen ürünlerdeki rekabetin daha da çok artacağı kar marjlarının çok düşeceği ölümcül bir rekabetin şirketleri çok zorlayacağı konusunda yazılar yazmıştım.

Bugün size, bu konuda çalışmalar yapan National bicycle firmasını anlatacağım. National Bicycle firması küçük fakat başarılı bir şirket olarak onyıllardır, Japonya’da faaliyet gösteren bir firmadır. Japonya’da bisikletler temel olarak ucuz ulaşım araçları olarak görülürler. İşlevsel ürün kategorisinde olan bu ürünlerin kar marjları düşük ve satışları tahmin edilebilir düzeydedir. Japonya’da oluşan yüksek işçilik bedelleri, National Bicycle’ın Tayvan ve Kore’den gelen ucuz bisikletlerle rekabet edemez hale getirmiştir.

Şirketin ana sahibi Matsushita Electric, National Bicycle firmasının başına yeni bir başkan atar. Yeni başkan firmayı incelediğinde, şirketin birçok güçlü özelliğinin olduğunu farkeder. Üretim ve teknolojide teknik uzmanlık, çok kalifiye bir işgücü, güçlü bir marka ve 9.000 bayiden oluşan sağlam bir organizasyonel yapı. Yeni başkan Komoto, firmanın yüksek kar marjları elde eden yenilikçi bir arge bölümüne sahip olduğunu da tespit eder. Zengin müşterilerin tamamen spor yapmak ve gezmek amacıyla satın aldıkları bisikletleri üreten kısmıdır bu. Komoto, firmanın tek çaresinin, bu ürün üzerine odaklanmak, böylece kısa ömür çevrimlerinden ve belirsiz talepten kaynaklanan fazla üretimin yüksek riskinden kurtularak firmanın güçlü yanlarını, tepki veren bir zincir geliştirmek için kullanmak olduğu sonucuna varır.

Komoto’nun stratejisi, müşteri firmanın bir bayisine gidecek ve ihtiyacı olan kendisine özel üretilmiş, kendi vücut ölçülerine uygun özel bir ölçü standı kullanarak, ebat, renk ve aksamı birleştiren 2 milyon seçenek arasından bir bisiklet seçmesi üzerine kurgulanmıştır. İşte bu, daha önceki yazılarımda anlattığım kişiselleştirilmiş ürün vizyonuna uygun bir stratejidir. Siparişin firmaya geçilmesinin ardından, orada bilgisayar kontrollü cihazlar ve yüksek kalifiye işçilerle üretilerek 2 hafta içinde müşteriye teslim edilecektir. Yeni başkanın bu stratejisi tutmuştur. Bu strateji ile National Bicycle, Japonya’daki Pazar payını %5 ten, % 29 a çıkarmıştır. 2 haftalık teslim süreleri de neredeyse % 100 oranında tutturulmaktadır.

National Bicycle’ın bu stratejisi, müşterisine 2 milyona yakın üründen herhangi birini seçmeyi ve 2 hafta içinde satın alabilmesi şansını vermiştir. Müşteri, National Bicycle satan perakendeci firmaya girdiğinde, National Bicycle müşterinin ne sipariş edeceğini tahmin edecek çok az bilgiye sahiptir, ancak bunun artık çok önemi yoktur. National’ın siparişe göre üretim sistemi, onun istenen ürünü tedarik etmesine olanak tanır. Müşterinin önüne 2 milyona yakın ürün seçeneğinden bisiklet seçme imkanı vermek, müşteriyi istediği ürünü almak için 2 hafta beklemeye razı eder. Böylece, firma hem rakiplerin önüne geçer hem de karlılığını arttırır.

Müşterinize alternatif ürünleri kısa zamanda tedarik edebileceğiniz sistemler yaratabilmeniz dileğiyle,

İyi haftalar,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...