Ana içeriğe atla

Yapay Zeka ve Büyük Veri: Geleceğin İş Dünyası, Etik Sorunlar ve Sürdürülebilir Çözümler

Değerli dostlar,

 

Geçen hafta Salı günü, üyesi olduğum TKYD’nin düzenlediği “Yapay Zeka ve Büyük Veri: Geleceğin İş Dünyası, Etik Sorunlar ve Sürdürülebilir Çözümler” paneline katıldım. Gerçekten çok verimli ve aydınlatıcı bir panel oldu. Başta değerli dostum panelin moderatörü Ali Kamil Uzun olmak üzere tüm konuşmacılara ve derneğimize TKYD bu güzel etkinlik için teşekkür ediyorum.

İnanılmaz hızla değişen Dünya’mızda hayatımıza giren yapay zeka kavramının gelecekte firmalarımıza neler katacağı, oluşabilecek hukuki sorunlar ve etkileri üzerine değerli panelistler ve katılımcılar fikirlerini ifade ettiler. Konu ile ilgili bende görüşlerimi sizinle paylaşmak istiyorum. Yapay zeka kavramı daha çok bilgi işlem teknolojisi gibi gözükse de aslında bizim için önemli bir araç olacaktır. Kavram sadece IT profesyonellerinin kodlama işinin çok ötesinde bir devrimi ifade ediyor. Şirketlerin doğru analizlerle karlılığını arttırmaları, büyümeleri ve sektörlerinde öncü olabilmeleri için kullanmaları zorunlu bir yönetim enstrümanı olma yolunda ilerlemektedir. Peki bu yapay zeka ile neler yapabiliriz? Aslında şirketlerin tüm yönetsel fonksiyonlarında, bize yol gösterip doğru kararlar almamızı sağlayabilecek bir karar alma organıdır. Örneğin satış sürecinin yöneticisi iseniz, size pazarla ilgili analiz yapıp yön çizebilir. Üretim sürecinin yöneticisi iseniz, üretim ile ilgili verileri analiz edip karlılığınızı arttırıcı fikirler verebilir. Burada en önemli husus yapay zekanın hangi veriyi analiz edip, nasıl yorum yapacağı ile ilgilidir. Yani, önce veri nedir konusunu, yapay zeka firmalarının belirlemesi gerekir. Veri her yerde, her ortamda gizli bir şekilde durmaktadır aslında. Önemli olan hangi verinin sizin işinize yarayacağını bilip ona göre verileri toplamanız ve arkasından da çağımızın modern yönetim felsefesi ile bu veriyi analiz etmenizdir. Dolayısıyla, öncelikle veri nedir, nasıl toplanır ve neye göre analiz edileceği konusu önem taşımaktadır. Bu konuda bazı yorumlar, verilerin yapay zeka programlarına firmalar tarafından girileceğini ifade ediyorlar. Ben hiçbir firmanın kendine özel verileri, dataları genel kullanıma açacağını düşünmüyorum. Firmalar kendine özel Know-how ı neden başka firmalara açsın? O zaman firmaların birbirinden farkı kalmayacaktır. Firmalar zaten varoluşsal olarak rakiplerinden ayrışmak için çalışmaktadır.  

Daha açıklayıcı olmak gerekirse, yapay zeka ile bir tıp doktorunu karşılaştıralım. Hastasınız ve doktora gittiniz çok açık bilinen bir rahatsızlığınız var ise, kolayca doktorunuz size teşhis koyabilir. Ancak, karmaşık ve çok fazla analiz gerektiren durumlarda, herhangi bir doktora değil, daha uzman, daha analitik, daha bilinen alanında meşhur bir doktoru tercih edersiniz. Yani farklı bir zeka, farklı bir tecrübeyi ararsınız, aslında yapay zekada arayacağımız da tam olarak budur. Yani, daha uzman, daha bilgili, daha iyi bir yapay zeka! Herkes yapay zeka yazılımı yapabilir, burada kritik olan yapay zekanın arkasındaki uzmanlık ve bilgidir. Burada salt kodlamadan bahsetmiyorum, kodlamayı neye göre yapacağınızdan, yapay zekanın analizi nasıl yapacağından bahsediyorum. Yapay zekalar arasında farklar olacaktır, hangi yapay zeka, hangi alanda daha iyi? Aynı üniversiteler ve aynı öğretmenler gibi.

Burada dikkati çekmek istediğim konu, her yapay zeka yazılımın doğru sonuçlar veremeyebileceği, çünkü yapay zekanın arkasındaki bilgi birikiminin ne olduğunun önemli olduğunu anlatmak istememdir. Konuyu daha iyi anlatmak için ERP programlarını örnek verebilirim. Yıllar önce ERP programları ilk kez kullanıma başlandığında çoğu firmada ERP programlarının doğru çalışmadığı konuşuluyordu. Aslında ERP programlarında sorun yoktu, onları kullananlar ve verileri sisteme girenlerde problem vardı. ERP sistemine yanlış bilgiler girerseniz tabiki sonuçları da yanlış olacaktı. Yıllar geçtikçe, çalışanlar tecrübe kazandılar ve ERP sistemleri daha doğru çalışmaya başladılar.

Sonuç olarak, çok önemli bir devrim yaşıyoruz, umarım firmalarımız konuyu iyi anlayıp doğru kullanarak doğru stratejiler üretip istedikleri sonuçları alırlar.

İyi haftalar,

Saygılarımla,  

 Ufuk Saygın

 AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...