Değerli dostlar,
Çoğu zaman lider olmak ile
yönetici olmak arasında farkların ne olduğunu anlayamayan insanlarla
karşılaşırız. Konu ile ilgili yapılan araştırmalarda aşağıdaki farklar üzerinde
durulmuştur. Yöneticilik yetenekleri karmaşıklıkla ve kaos ile başa çıkmayı
gerektirir. Büyük ve karmaşık örgütsel yapıların ortaya çıkması, ciddi
yöneticilik becerileri ile yönetilmeleri ihtiyacına sebep olmuştur. Aksi
durumda, varlıklarını tehdit edecek boyutta problemlerle karşılaşacaklardır. İyi
yöneticilik, şirketin karlılığı, büyümesi ve ürün karlılığı gibi konularda
belli ölçüde düzen ve tutarlılık getirir.
Buna karşın liderlik ise,
değişimle başa çıkmayı gerektirir. Son dönemde daha çok konuşulmasının sebebi
hızla değişen Dünya düzeni, ticareti ve teknolojik gelişmelerdir. Buradan çıkan
sonuç, her zaman dediğim gibi dün yapılan, daha önceki dönem yapılan işlerin,
stratejilerin artık tutmadığı, bu formüllerin başarı getirmediği gerçeğidir. Bu
yeni ortamda ayakta kalabilmek, mücadele edebilmek ve rekabet edebilmek için
giderek daha da değişen Dünya’mızda değişimlere uyum sağlamamız gerekmektedir.
Bu değişime uyum da liderlik özelliklerine sahip yöneticilerle ancak mümkün
olmaktadır.
Konunun daha iyi anlaşılabilmesi
için ordu yönetiminden bahsedebiliriz. Ordularda hepimizin bildiği gibi büyük
ve karmaşık yapılardır. Barış zamanında iyi bir yöneticilikle yönetebileceğiniz
bir orduyu, savaş zamanında ancak iyi bir liderlikle yönetebilirsiniz. Savaş
anında anlık değişen durumlara doğru tepki verebilmek ancak lider özellikli
komutanlarla gerçekleşebilir. Bu farklı işlevler, kaosla başa çıkmak, değişimle
başa çıkmak, yöneticilik ve liderliğin karakteristik faaliyetlerini
biçimlendirir. Her eylem sistemi, ne yapılması gerektiğine karar verilmesini
bir amacı gerçekleştirebilecek insan ağ ve ilişkilerinin yaratılmasını ve daha
sonra bu insanların işlerini doğru yapmasını sağlamayı içerir.
Firmalar karmaşıklığı öncelikle,
plan ve bütçe hazırlayarak yönetirler, gelecek dönem için hedefler ve amaçlar
belirlerler. Bu hedeflere ulaşmak için aksiyon planları, stratejiler ve
taktikler hazırlarlar. Daha sonraları bu planlara ulaşabilmek için gerekli
kaynakları planlar ve sağlarlar. Bir örgüte yapıcı değişim için liderlik etmek,
bir yön belirleme ile başlar. Gelecek için bir vizyon belirlenir ve bu hedefe
ulaşmak için gerekli değişim çalışmaları başlatılır. Yöneticilik, firmanın plan
gerçekleştirme kapasitesini örgütlenme ve kadro oluşturma ile geliştirir. Plan
gereklerini yerine getirmek için, örgütsel bir yapı ve iş kümeleri oluşturulur.
Yetkinliği yüksek bireylerle bu işleri yapacak kadrolar oluşturulur. Plan bu
kişilere aktarılır, planı yürütme sorumluluğu dağıtılır. Yürütmenin başarısını
ve plana uyumu izlemek için sistemler geliştirilir.
Son olarak yöneticilik, planın
gerçekleştirilmesini, kontrol etme ve problem çözme ile sağlar. Plan ile
sonuçlar arasındaki fark, hem resmi hem de gayri resmi şekilde, raporlar,
toplantılar ve diğer araçlar sayesinde belirli bir ayrıntı düzeyinde izlenir,
sapmalar belirlenir. Sapmalarla oluşan problemleri çözmek için ekip
çalışmaları, kök neden analizleri yapılır. Liderlik ise, bu süreçte insanlara
motivasyon ve esin kaynağı yaratmayı gerektirir. İnsanların çoğunlukla
karşılanmamış, temel ihtiyaç, değer ve duygularına, seslenerek onların değişimin
önündeki önemli engellere rağmen doğru yönde hizalanmalarını sağlarlar.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder