Ana içeriğe atla

Beynimiz


Değerli dostlar,

Bugün, bilim insanlarının uzun zamandır, çözmeye çalıştığı beynimiz ile ilgili yazı yazacağım. Önce biraz bilgi vermek istiyorum.

En basitinden başlayalım, bir meyve sineğinin beyninde kabaca, 150.000 nöron vardır. 2 gibi çok az sayıda nöron meyve sineklerinin davranışını tetiklerken, farelerin karar vermelerinde 300 nöron aktif hale gelir. Bir farenin beyninde ise, yaklaşık olarak 2 milyon nöron, bir sıçanın beyninde 55 milyon nöron insan beyninde ise, yaklaşık olarak 100 milyar nöron bulunmaktadır.

Beynimizin evrimi hakkında konuşacak olursak, 3 büyük kategoriye ayırabilliriz. İlk olarak kafatasımızın tabanına yakın olan, sürüngenlerin beyninin çok büyük bir kısmını oluşturan, sürüngensel beynimiz (reptilian brain) var. Denge, saldırganlık, bölgecilik, yiyecek arama vb. ilkel hayat fonksiyonlarımızı beynimizin bu kısmı kontrol ediyor. 2. Kısım beynimizin merkezinde olan limbik sistemdir. Bu kısım, duygularımızı işlemede kullandığımız amigdal gibi bileşenleri içerir. Bu kısım sosyal hayat içinde yaptığımız işbirliklerini ve duygularımızı yönetmede kullanılır. 3. Kısım ise, insanlığımızı tayin eden ve mantıklı düşünmemizi sağlayan, beynimizin ön ve dış katmanını oluşturan beyin korteksimizdir. Hayvanlarda içgüdüler ve genler ağır basarken, insanlar mantık yürütmek için beyin korteksini kullanırlar.

Ayrıca, insan olarak karar alırken duygularımızı kullanmaktayız. Duygularımız, bize neyin iyi, neyin zararlı olduğunu anlatırlar. Duygularımızın her biri, (nefret, kıskançlık, korku aşk ..) düşmanca bir dünyanın tehlikelerinden bizi korumak ve ürememize yardımcı olmak için milyonlarca yıl içinde evrimleşmiştir.

Bu konuda yapılan çalışmalarda, beyin korteksi ile beynin duygusal merkezi arasında bağlantının koptuğu hastalar incelemeye alınmıştır. Bu hastalar, duygularını ifade etmekte çektikleri zorluklar hariç, kusursuz bir şekilde normaldiler. Ancak, bu hastalar seçim yapamıyorlardı. Alışveriş yapamıyorlardı çünkü herşey onlar için aynı değerdeydi, pahalı ya da ucuz olmaları, ileri teknoloji olmaları hiç fark etmiyordu. Flört edecekleri kişi arasında seçim yapamıyorlar, herkesi aynı düşünüyorlardı.

Yani, kısaca, duygularımız bize, değerlendirme yeteneği vermektedir. Böylece, neyin önemli olduğuna, neyin pahalı olduğuna, neyin sevimli, ve neyin çok değerli olduğuna karar verebiliyoruz. Duygularımız olmadan herşey bizim için aynı değerdedir ve bizim için aynı ağırlıkta olan sonsuz sayıda karar seçeneği bizi karar alamaz duruma getirir. Bilim insanları sonuç olarak, duygularımızın bizim zekamız için temel teşkil ettiğini anlamaya başladılar.

İşte böyle, beynimiz gerçekten çok karmaşık ve bilinmezlere dolu bir organ. Sonraki yazılarımda beyin ile ilgili bilgi vermeye devam edeceğim.
İyi haftalar,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...