Ana içeriğe atla

Big data ve Veri analizi


Değerli dostlar,

Uzun zamandır, Endüstri 4.0 ile ilgileniyorum. İnanılmaz bir çağda yaşıyoruz. Bilim inanılmaz hızda ilerliyor. Bende tabiiki, bir mühendis olarak bu yüzyılda yaşamanın verdiği bu güzel gelişimi takip etmekten zevk alıyorum.

Özellikle bilgisayar teknolojisindeki hızlı gelişim, olayları analiz etmemizde bize inanılmaz kolaylık sağlıyor. Analiz ederken zorlandığımız çoğu konu bugünkü bilgi işlem teknolojisi ile kolayca analiz edilebiliyor. Nasıl bir gelişim içerisinde olduğumuzu size şöyle anlatayım. Posta kutunuzdan çıkan bir doğum günü kartını açtığınızda çalan mutlu yıllar şarkısı için kullanılan çipin gücü, 2. Dünya savaşında Amerika Birleşik Devletlerinin sahip olduğu bilgisayar gücünden daha fazladır. Bugün, kullandığımız cep telefonumuz, Ay’a astronot gönderen Nasa’nın, 1969’daki tüm gücünden daha fazla bilgisayar gücüne sahiptir. Düşünebiliyormusunuz elimizin altındaki gücü?

Ben, mühendisim, işim, danışmanlık yaptığım firmaların karlılığını arttırmak, maliyetlerini düşürmek, verimliliklerini arttırmak ve sürdürülebilir büyüme modelleri yaratmaktır. Şu an sadece, proses iyileştirme ile ilgili yorum yapacağım.

Özellikle veri toplama ve büyük veri analizi çok önemli konulardır. Yalnız buradaki kritik konu, verinin ne olduğunu tespit etmektir. Şu an bu konu çok popüler olduğu için, bu konuda faaliyet gösteren firmalarla konuşuyorum. Genellikle, firmalar işin yazılım tarafında oldukları için verinin ne olduğunu bilmiyorlar. Yani hangi veriyi analiz edecekleri ile ilgili bilgileri bulunmuyor. Analiz edecekleri veriyi müşteriden bekliyorlar. Bu konudaki, analizler genellikle, pazarlama ve satış üzerinedir. Bu  sebeple, üretim alanında bu tip yatırım yapmayı düşünen firmaların öncelikle dikkat etmeleri gereken konu, çalışanların yetkinlikleri ve bilgi seviyeleri olmalıdır. Yoksa, maalesef, ERP, kalite yönetim sistemleri gibi çok önemli konularda işverenleri tatmin edemedikleri gibi, bu tip büyük yatırımlarda da fayda sağlayamayacaklardır.  

Prosesde iyileştirme yapmak sadece, robot kolu veya otomasyon ile sağlanmaz. Zaten böyle bir yatırım için, yapılacak analiz ve fizibiliteler için bu tip bir yazılıma ihtiyaç yoktur. Üretimde analiz yapabilmek için ciddi fizik ve mühendislik bilgisi gerekmektedir. Bu bilgiden yoksun insanların yorum yapmaları veya faaliyette bulunmaları maalesef sonuç getirmeyecektir. Yani, proses iyileşmeyecektir. Sadece süslü grafikler elde edilecek, ancak şirket karlılığına katkısı olmayacaktır.

Verimli işletmeleriniz olması dileğiyle,

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...