Ana içeriğe atla

Üretim planlamanın önemi


Değerli dostlar,

İşletmelerdeki en önemli konulardan birisi de planlama faaliyetleridir. Bugün sadece, üretim planlama faaliyetinden bahsedeceğim. Üretim yapan firmalarda oluşan en büyük kayıpların kaynağı doğru planlama yapılmamasıdır.

Genelde planlama faaliyetleri, üretim hattının durdurulmaması üzerine kurgulanmaktadır. İlk bakışta, temel beklenti de zaten budur. Ancak, kayıplarda tam bu aşamada oluşmaktadır. Bir odadan bir odaya su taşıdığınızı düşünün, su diğer odaya gidene kadar boşalıyorsa, suyun kaçtığı yerleri tıkamaya çalışırsınız. Suyun kaçtığı yerleri tıkamamak ve daha büyük bir kap bulup daha fazla su doldurmak da bir çözüm müdür? Evet, yine istediğiniz miktarda suyu diğer odaya taşıyabilirsiniz. Ancak, yolda çok fazla su kaybetmişsinizdir, çünkü kaptaki deliklerden su kaçmaktadır. Sonuçta, su taşınmıştır ama verimsiz bir şekilde. Çoğu işletmede maalesef planlama faaliyeti anlattığım ikinci şekilde yapılmaktadır.

İşin kötü tarafı, bu şekilde planlama yapıp, üretim hattını durdurmayan planlamacılar, işlerini doğru yaptığını düşünmektedirler. İşlerini farklı şekilde daha verimli yapabileceğini anlattığınızda ise, genelde tepki, bizim işimizin doğası budur veya o yöntem bize uygun değil gibi hiçbir temel dayanağı olmayan argümanlardır. Bu ifadelerin hiçbir geçerliliği yoktur. Üretim koşulları ve prensipleri hemen hemen tüm üretim proseslerinde benzerdir. Bu şekilde kendini korumaya çalışan personeller işlerini doğru yapamadıklarından ötürü oluşan başarısızlığı kapatmak için, algı yönetimini kullanmaya çalışmaktadırlar. Eğer, üst yönetici de planlama faaliyetleriyle ilgili yeterli tecrübeye sahip değilse, maalesef yapı bu şekilde devam etmektedir.

Planlamanın esası, analitik zekaya sahip planlamacıların, belli analizler kullanarak tüm kaynakları optimum kullanması esasına dayanır. Planlamanın ne kadar doğru yapıldığı KPI lar ve işletmelerin mali tablolarından analiz edilebilir.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...