Ana içeriğe atla

Markalaşamayan işletmelerimiz


Değerli dostlar,

Bugün artık ülkeler sahip oldukları markalarla zenginleşiyorlar. Bizim ülkemize baktığımızda ise maalesef dünyaya malolmuş markalarımız yok denecek kadar az. Sahip olduklarımız ise çok fazla arge gerektirmeyen hazır giyim gibi sektörlerde olan firmalarımızdır.

Ülkemizdeki firmalar ağırlıklı olarak arge yapmayan genellikle yurt dışında argesi yapılmış ürünleri üreten firmalardan oluşmaktadır. Bu tabiki marka olmanın önündeki en büyük engeldir. Bugün dünya üzerindeki en gelişmiş ülkelere baktığımızda bu seviyeye hep global markaları sayesinde geldiklerini görürsünüz.

Örnek vermek gerekirse, Amerika Birleşik Devletlerine bakarsak, aklımıza Ford gelir, Apple gelir, Amazon gelir bu firmalar hep o ülkelerin zenginleşmesine refahının artmasına katkıda bulunan işletmelerdir. Bu sebeple, işletmelerimiz marka olmak için çaba göstermelidirler. Bu sadece, sanayi içinde geçerli değildir. Örneğin, zeytin dediğiniz zaman ilk akla dünyada İtalya gelir. Peynir dediğiniz zaman Hollanda gelir. İtalya’nın ihraç ettiği zeytinlerinin büyük bir kısmı bizden yani ülkemizden İtalya’ya ihraç edilen zeytinlerdir. Düşünsenize, burada köylünün üç kuruşa ihraç ettiği zeytini, İtalya üzerine binlerce dolar koyarak satmaktadır. Parayı kazanan marka sahibi olmaktadır. Hatta, muhtemelen o zeytin ülkemize İtalya zeytini diye gelip çok daha pahalı bir fiyata satılmaktadır. Aynı durum çoğu tekstil işletmesinde de yıllarca geçerli olmuştur. Avrupa’daki moda markalarına fason iş yapan çoğu tekstil işletmesi tüm üretimin yükünü çekip çok düşük miktarlarda kar ederken, sadece markası sebebiyle, buradaki iş gücünü kullanıp çok yüksek karlar eden firmalar bulunmaktadır.

Peki ne yapılmalıdır? Mutlaka markalaşmak gerekmektedir. Bunun için de ciddi pazarlama faaliyetine ihtiyaç duyulmaktadır. Pazarlama da bir bilimdir. Çeşitli alt kollardan oluşmaktadır. İşletmelerimiz, bu konuda çalışmalı ve kendi markalarını dünyaya kabul ettirmelidir.

İyi haftalar,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...