Ana içeriğe atla

Çıplak gerçekler


Değerli dostlar,

Gerçekleri çoğu zaman kabul etmek istemiyoruz. İşletmelerde girdiğim toplantılarda veya sohbetlerde işletmenin gerçekleri hakkında konuştuğum durumda genellikle tepki alıyorum. Oysa ki, problemlerimizi konuşmadan çözmemiz mümkün değildir. İşletmelerin sorunlarını, yanlışlarını söylemek, yapılanları küçümsemek değil, önümüzdeki dönemler için alınacak önlemleri almak için uyarıdır.

Her zaman, işletmelerin iyi taraflarını anlatmak, biraz polyannacılık olmuyor mu? Problemlere gözümüzü kapamak ileri ki zamanlarda işletmeler için çok daha büyük problemlere sebebiyet verecektir.

Geçen gün katıldığım, Sanayi kongresinde, işletmelerimizin katma değerli ürünler üretmediğini, bu sebeple de karlılıkların ve hammalzeme üzeri marjların çok düşük kaldığını, çeliği eğip bükmek veya kumaşı kesip biçmenin çok fazla para etmediğini anlattım. Ancak, panelist benim üretim yapan firmaları küçümsediğimi zannetti. Gerçi kendisi mühendis değildi, daha çok satış üzerine çalışmış bir akademisyendi. Ama o bile beni yanlış anladı. Benim söylemek istediğim ürettiğimiz ürünlerin inovatif olmadığı, ürünlere kattığımız bilgi seviyesinin çok düşük olduğunu anlatmak idi. Bugün bizim en büyük şirketimiz olan Tüpraş’ın piyasa değeri 5 milyar dolar iken, sadece Twitter ın piyasa değeri 20 milyar dolardır. Tüm borsamızın değeri sadece 150 milyar dolardır. Ürettiğimiz ürünlerin daha fazla para etmesi için üzerlerine kattığımız bilgi seviyesinin daha yüksek olması, başkalarının bilmediği bilgilerin üzerine katılması gerekmektedir.

Kral çıplak demek, kralı küçümsemek değil, gerçekleri görmektir. Peki biz bu gerçeklere ne kadar hazırız? Çünkü, gerçekler acıdır ve acıtır. Ama bu acıyı bugün yemezsek, önümüzdeki dönem çok daha büyük acılar çekebiliriz.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...