Ana içeriğe atla

Etkisiz yönetim kurullarının sonuçları Örnek 2


Değerli dostlar,

Örnekler vermeye devam ediyorum. Amerika’da yine faaliyet gösteren bir restoranlar zincirini anlatacağım. Firma, basit bir strateji ile yüksek kaliteli ev yemekleri ile sağlam bir müşteri profiline sahip, 1986 yılında CEO ani bir karar ile maliyetleri düşürmek maksadıyla, yemek menüsünü seri olarak üretilen yemeklerle değiştirir. Bu değişikliğin, firmanın bağlı müşteri profilini tehdit ediyor olmasına rağmen, işletme yönetim kurulu bu planın değiştirilmesine ses çıkarmaz.

İşletmenin CFO su, bu kararın hiçbir araştırma, değerlendirme yapılmadan uygulanmasına karşı çıkar ve CEO ile ters düşer. Arkasından da kararın yanlış olduğunu savunarak görevinden ayrılır. Karlar ve Pazar payları düşmeye başlayınca, 6 yıl sonra işletmenin yönetim kurulu CEO nun görevine son vererek, CEO luğa, ayrılan CFO sorumlusunu getirir. Yeni gelen CFO alınan kararı hemen iptal ederek, eski strateji ile yemek üretimine devam etmeye başlar ve şirkette eski haline gelmeye başlar. Burada sorulması gereken soru, işletme yönetim kurulunun neden bu kadar pasif olduğudur. CEO nun yeni strateji uygulama kararının sorgulanması ve gerekli değerlendirmelerin yapılmaması işletmeye ciddi zararlar vermiştir.

Bir diğer örnek, Westinghouse firmasından verilebilir. 80 li yılların sonunda Westinghouse finans hizmetleri alanına iddialı bir giriş yapmıştı. Ancak, görece deneyimsiz bir ekiple büyük bir risk alınmış ve 90 lı yılların başında yaşanan çöküşe kadar hataya devam edilmişti. Burada da yine, yönetim kurulu etkisiz kalmıştı.

Benzer durum American Express firmasında da yaşandı. Bir kurul üyesi, şirketin temelini oluşturan kredi kartı bölümünde işler kötüye gittiği halde yönetim kurulunca sorgulanmayan politika girişimlerinin ve başarısızlıklarının bir listesini çıkarıp bu duruma son verinceye kadar birkaç yıl süren çok kötü bir performans yaşandı.

İyi haftalar diliyorum,


Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...