Ana içeriğe atla

Evrenin gizemi


Değerli dostlar,

Doğanın sabitlerini incelediğimiz zaman, bunların yaşam için çok ince bir şekilde ayarlanmış olduğunu görürüz. Eğer nükleer kuvvetin şiddetini arttıracak olursak, yıldızlar yaşamın başlamasına izin vermeyecek kadar büyük bir hızla yanmaya başlarlar. Nükleer kuvvetin şiddetini azaltacak olursak ise, yıldızlar yanmaya başlayamaz ve yaşam ortaya çıkmaz.

Kütleçekiminin şiddetini arttırırsak, evren hızlı bir çöküş ile yok olur. Kütleçekiminin şiddetini azaltırsak, evren hızla genişleyerek, büyük donmaya ulaşır. Aslına bakılacak olursa, doğanın sabitleri ile ilişkili olan ve yaşamın ortaya çıkmasını sağlayan, yol açan bir sürü gizem vardır. Öyle görünüyor ki, evrenimiz hepsinde ince ayar yapılmış pek çok parametreden meydana gelen bir yaşama elverişli bölge olarak tasarlanmıştır.

Diğer anlaşılamayan gizem ise, kuantum dünyasında yatmaktadır. Herhangi bir durumu tanımlayabilmek için varolan tüm durumları değerlendirmemiz gerekir. Yani nesnel olarak gerçeklik, nesnelerin bir sürü olasılığının toplamıdır. Kuantum dünyasında, vücudumuzla ilgili bütün durumların bir toplamı olarak aynı anda var oluruz. Buna dalga fonksiyonu denir. Dalga fonksiyonu, ancak gözlemci ile çöker, tek bir durum haline gelir, sağduyu kontrolü ele geçirmiştir. Dalgalar ortadan kalkmış, elde sadece parçacıklar kalmıştır. Dolayısıyla, atomun garip dünyası ile insanların makroskopik dünyasını birbirinden ayıran gizemli bir hal bulunmaktadır. Atom dünyasında her şey, atomların aynı anda bir çok yerde olmasına izin veren olasılık dalgaları tarafından tanımlanır. Fakat büyük nesneler için bu dalgalar çökmüştür ve nesneler tanımlı durumda bulunur, sağduyu geçerlidir.
Modern fiziği tam kalbinden vuran bu sorunun ne şekilde çözümleneceği konusunda şu anda bir görüş birliği mevcut değildir. Azınlık durumdaki bir görüşe göre, evrene kozmik bir bilinç hakimdir. Nesneler, ölçümler yapıldığı anda var olmaya başlar ve ölçümler bilinçli varlıklar tarafından yapılmaktadır. Dolayısıyla, evrende içinde bulunduğumuz durumu belirleyen bir kozmik bilincin hüküm sürüyor olması şarttır.

Peki bu bilinç nedir? Din kitaplarına göre Tanrı’dır. Bilime göre ise, daha bulunamamıştır. Bakalım, bilim ileriki zamanlarda bu durumu çözebilecek mi?

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...