Ana içeriğe atla

İşletmelerde Yönetim kurulları Bölüm 2


Değerli dostlar,

Batı toplumlarındaki işletmelerdeki kurumsal yapılar hakkında bilgi vermeye devam ediyorum.

3- Bağımsız yönetim kurulu üyeleri ve Güç kimin elinde?

Batı toplumlarındaki işletmelerde dışarıdan gelen bağımsız üyelere çok önem verilmektedir. Çünkü, içeriden gelen üyeler çoğu zaman firma geleneklerine ve kendi fikirlerine fazlasıyla bağlıdırlar. Bu sebeple yaptıkları değerlendirmelerde rasyonel olamayabilirler. Onun için yönetim kurulları içinde sayılarının sınırlandırılmaları gereklidir.

Kurumsal yönetimi esas kılabilmek için, işletmeyi yöneten gücü elinde tutan icra komitesinin dışında, işletmenin yönetimini denetleyen yönetim kurulunu etkin bir şekilde çalıştırmak önemlidir. Ancak, buradaki kritik nokta, yetki ve sorumlulukların birbirine karışmamasıdır. CEO, işletmenin yönetim kurullarının gücünü ve sorumluluğunu kabul etmelidir. Aynı şekilde, işletmenin dışarıdan gelen bağımsız kurul üyeleri de yönetimi gözetim altında tutmakla, işletmeyi fiilen yönetmek arasındaki sınırın farkına varıp, ona saygılı olmak durumundadırlar. Olması gereken yönetim anlayışı, kurul üyeleri ile, işletmeyi yöneten yöneticilerin birbirlerinin rol ve sorumluluklarını anladıkları ve işletmenin başarılı olmasını sağlayacak etkili bir işbirliği içinde ekip olarak çalışmalarıdır. Bu şekilde yönetilen bir şirkette kurulun yönetime tavsiyelerde bulunma ve işletme performansına nezaret etme yeteneği artacaktır.

Burada yaratılmak istenen yönetim anlayışı, yönetimin ve denetimin farklı erklerle yapılmasını sağlamaktır. Yönetimi elinde bulunduran güç, aynı zamanda denetimini kendisi yapıyorsa, yönetsel hatalar ve performans düşüklüklerinin üzeri kapatılabilir. Bu da hem işletmelerimize hem ülkemize ve hem de paydaşlara zarar verebilir.   



İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...