Ana içeriğe atla

Kurumsal olarak yönetilen şirket neler sağlar


Değerli dostlar,

Yönetim kurulları ile ilgili yazılarıma devam ediyorum. Peki, kurumsal olarak yönetilen şirket neler sağlar? Aslında en önemli cevap tabi ki devamlılıktır. Bunu nasıl sağladığından kısaca bahsetmek istiyorum. İşletmelerde şirket yönetiminin özünü oluşturan kavram aslında iktidar meselesi değil, etkili karar almayı garanti alma meselesidir. Olması gereken, üst düzey yöneticilerle yönetim kurulunun karar alma sırasında gerçekten işbirliği yapmalarıdır.

Böylece, şirketler CEO nun yetkinliğinden çok, örgütün etkinliğine dayanan bir yönetiliş tarzına doğru ilerleme kaydederler. Kurumsal olarak yönetilen işletmeler, daha fazla yeni fikir, daha uyarlanabilir bir karar alma süreci ve piyasalar karşısında daha iyi hesap verebilir hale gelir.

Hepimiz insanız ve hata yapabiliriz. İnsan psikolojisini incelediğimizde, kişiler kendi kişisel güçlerini artıracak, kararlardan ve stratejilerden yana olma eğilimindedirler. Kararları hatalı olma durumunda ise, hatayı örtbas edecek yöntemlere başvururlar. Bu da işletmeler için ölümcül sonuçlara sebebiyet verebilir.

Buna bir de bireylerin statükoya karşı çıkma konusunda gösterdikleri doğal isteksizlikleri ekleyelim. İşletmelerde genellikle, alt kademe yöneticilerin çoğu alınan kararları sorgulamak istemez çünkü, bu durumun terfilerini engelleyeceğini düşünürler. Bilginin örgüt hiyerarşisi boyunca aşağıdan yukarıya doğru her gidişinde kötü haberler her kademede biraz daha ayıklanır. Bu da yine işletmeler için büyük bir tehdittir. Yeterli bilgiye sahip olamayan kurul üyeleri de çoğu zaman konuyu sağlıklı bir şekilde irdeleyemezler.

Bunun dışında, işletmelerin yaşam döngülerini de dikkate almak gerekir. İşletmelerin yaşadıkları başarısızlıkların çoğunun nedeni kararları alan ekibin yorgunluğudur. Bir zamanlar çok yaratıcı olan kurucular yeni fikir üretemez hale gelebilirler. Diyaloga da imkan tanınmıyorsa şirket örgütünü kim, nasıl ayağa kaldırabilir? Yeni bir geleceğin katalizörü hangi güçler olacaktır? Bu tip kurumsallaşamamış işletmeler, insan ve örgüt davranışlarındaki zayıflıkları besler ve yanlışlıkların bir felaket haline gelinceye kadar düzeltilmeden sürüp gitmesini sağlar.

Bir sonraki yazımda, kurumsallaşamayan işletmelerin durumları ile ilgili size gerçek örnekler vereceğim.

İyi haftalar diliyorum,


Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...