Ana içeriğe atla

Bu işi benden başkası yapamaz


Değerli dostlar,

İş hayatında yaşadığım ve gördüğüm bir diğer problemde özellikle işletmelerini kendileri kurmuş ve büyütmüş patronların, işletmelerini kendilerinden başkasının yönetemeyeceğini ilişkin düşünceleridir. Düşünsenize, koca koca firmalar patronları öldüğü veya profesyonel olarak yönetilip büyümelerine rağmen, bazı patronlar bu düşünceye inanmaktadır.

Burada tabiki, en önemli etken, patronların sahip oldukları egolardır. İnsanoğlu her zaman, yaptığı ve uyguladığı davranışların en doğru olduğunu düşünmekte ve diğer düşüncelerin yanlış olduğuna inanmaktadır. Karar alırken de, başka fikirleri dinlerkende hep kendi fikri ile aynı olan düşünceleri desteklemektedir.

Ego, hem kişisel gelişim, hem de işletmeler için en büyük tehlikedir. Daha önceki yazılarımda hatırlarsanız, size ABD deki işletmelerde yapılan yönetim yanlışlarından bahsetmiştim. Orada da bazı yöneticiler de aynı problemler mevcuttur. İşletmeler, bilgi ve zeka ile büyür ve yönetilirler. Her gün değişen koşullar sebebiyle, geçmişte uygulanan stratejiler gelecekte doğru olmayabilirler. Bu sebeple, işletmeler profesyonel ve kurumsal yönetim ilkeleri ile yönetilmelidir. İşletme yönetimi bir bilimdir ve bilme aykırı davranışların sonu hüsran olmak durumundadır.

Ülkemizdeki işletmeler maalesef, bu ilkeler çerçevesinde değil, patronların vizyonu çerçevesinde yönetilmektedir. Eğer, patron vizyoner ve bilgili ise, işletme büyümekte değil ise, maalesef yokolmaktadır. Çünkü, patronlar tek adam olarak karar alıp uyguladıkları için, kararların doğruluğunun tartışılabileceği bir ortam oluşmamaktadır. Her yönetici, tecrübesi çerçevesinde farklı bilgi ve vizyona sahiptir. Daha önce çalıştığı firmalarda yaşadıkları çok değerli datalardır. Hiç ummadığımız tecrübeler firmaya farklı katma değerler ve vizyonlar katabilir. Kararların profesyonel, tecrübeli ve bilgili yöneticiler tarafından ortak akıl ve sağduyu ile alınması hata olasılığını en aza indirir.

Atalarımız ne güzel söylemiş akıl akıldan üstündür diye. Dünya üzerindeki büyük işletmeleri incelediğimizde binlerce ortağı bulunan kurumsal yönetim ilkeleri ile yönetilen firmalar olduğunu göreceksiniz. Bu firmalar kararlarını ve stratejilerini, çeşitli komitelerde değerlendirerek karar almaktadır. Hiçbir firma tek kişinin hisleri ve bilgisiyle hareket etmez.  

Tek kişinin karar alıp uyguladığı firmalar hiçbir zaman büyüyemeyecek küçük firmalar olarak kalmaya mahkumdur.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...