Ana içeriğe atla

Bütçe hedef belirlenmesi


Değerli dostlar,

İstanbul dışında olduğum için uzun zamandır yazamıyordum. Bugünden itibaren yazılarıma devam edeceğim. Yine firmalarımızda gördüğüm problemlerle ilgili yazacağım. Çoğu firma hedef verirken veya bütçe hazırlarken geçmiş verilere bakarak, karar vermektedir. Bu çok yanlış bir davranıştır. Hedef verirken veya bütçe hazırlarken mutlaka geleceğe bakarak tahmin yapılmalıdır.

Örnek verecek olursak, Dünya ekonomisinin yavaşlayacağı, faizlerin artacağı bir ortamda bir önceki yıla bakarak karar verilebilir mi? Verilecek teşvikler veya ana sanayilerin yapacağı yatırımlar bilinmeden bir önceki döneme göre hedef verilebilir mi? Bunlar çok yanlış davranışlardır. Her yönetici, önündeki dönemi, müşterilerini iyi tanımalı, onlardan kendi satış tahminlerini almalı ve ona göre bütçe, plan yapmalıdır. Aksi durumdaki hedefler ve bütçe planları hatalı olmaya mahkumdur. Geçmiş, geçmişte kalmıştır ve sonuçları bugün önümüzdedir. Önümüzdeki dönemlerin sonuçları ise, önümüzdeki dönemde yaşanacak olan olaylarla ilişkilidir. Geçmişteki verilere bakarak sadece referans alabiliriz ancak tahmin veya hedefler mutlaka gelecek dönem koşulları çerçevesinde değerlendirilmelidir.

Peki, firmalarımızda böyle mi yapılıyor? Maalesef hayır. Bırakın dediğim gibi yapmayı, geçmişe bakıp bile çoğu firma yapamıyor. Firmaların üst yönetimleri, bölümlerden kendi hedeflerini kendileri vermelerini bekliyor. Edwards Deming’in çok beğendiğim bir sözü var, dikiz aynasına bakarak araba kullanamazsınız der. Bende tam bunu diyorum. Firma yöneticileri, şirketlerini yönetebilmeleri için önlerine bakmalılar, arkalarına değil.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...