Değerli dostlar,
İstanbul dışında olduğum için
uzun zamandır yazamıyordum. Bugünden itibaren yazılarıma devam edeceğim. Yine
firmalarımızda gördüğüm problemlerle ilgili yazacağım. Çoğu firma hedef
verirken veya bütçe hazırlarken geçmiş verilere bakarak, karar vermektedir. Bu
çok yanlış bir davranıştır. Hedef verirken veya bütçe hazırlarken mutlaka
geleceğe bakarak tahmin yapılmalıdır.
Örnek verecek olursak, Dünya
ekonomisinin yavaşlayacağı, faizlerin artacağı bir ortamda bir önceki yıla bakarak
karar verilebilir mi? Verilecek teşvikler veya ana sanayilerin yapacağı
yatırımlar bilinmeden bir önceki döneme göre hedef verilebilir mi? Bunlar çok
yanlış davranışlardır. Her yönetici, önündeki dönemi, müşterilerini iyi
tanımalı, onlardan kendi satış tahminlerini almalı ve ona göre bütçe, plan
yapmalıdır. Aksi durumdaki hedefler ve bütçe planları hatalı olmaya mahkumdur.
Geçmiş, geçmişte kalmıştır ve sonuçları bugün önümüzdedir. Önümüzdeki
dönemlerin sonuçları ise, önümüzdeki dönemde yaşanacak olan olaylarla
ilişkilidir. Geçmişteki verilere bakarak sadece referans alabiliriz ancak
tahmin veya hedefler mutlaka gelecek dönem koşulları çerçevesinde
değerlendirilmelidir.
Peki, firmalarımızda böyle mi
yapılıyor? Maalesef hayır. Bırakın dediğim gibi yapmayı, geçmişe bakıp bile
çoğu firma yapamıyor. Firmaların üst yönetimleri, bölümlerden kendi hedeflerini
kendileri vermelerini bekliyor. Edwards Deming’in çok beğendiğim bir sözü var,
dikiz aynasına bakarak araba kullanamazsınız der. Bende tam bunu diyorum. Firma
yöneticileri, şirketlerini yönetebilmeleri için önlerine bakmalılar, arkalarına
değil.
İyi
haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder