Değerli dostlar,
Gördüğünüz gibi, fırsatı görmek, pazarı
görmek ve değerlendirmek özel bir yetenek ve çaba gerektiriyor. Peki fırsatı
gördükten sonra nasıl davranmalıyız. Herhangi bir yeni ürün veya yeni bir
pazara girmeden önce neler yapmalıyız.
Öncelikle, ürünü piyasaya sürülme tarihi
ile ilgili kendimize bir hedef koymalıyız. Yeni ürünün satışından elde
edeceğimiz ciro ve karın ciddi bir şekilde Pazar araştırmasını yapmalıyız.
Ayrıca, her sene cironun ne kadar büyüyeceğini de tahmin eden bir matematiksel
model geliştirmeliyiz. Ürün pazarda ne kadar öncü olacak bunu da görmemiz
gerekiyor.
Tüm bunları değerlendirdikten sonra
yapılacak iş, risk analizidir. Yani, yapılacak yatırımın tutup tutmama
durumunun değerlendirilmesi aşaması. Bunun için de yine matematiksel bir model
geliştirmemiz gerekiyor. Başarılı bir girişim projesinin risk analizini
yaparken 3 olasılık üzerinden değerlendirme yaparız. Bunlardan birincisi,
Ürünün teknik olarak yapılabilirliğidir. İkincisi, Ürünün ticarileşip,
ticarileşememe durumu. Üçüncüsü ise hedeflenen getirinin sağlanıp, sağlanamama
durumudur.
Bu üç olasılığın yüzdesel olarak çarpılması,
bize yatırımın risk durumunu gösterir. Başarısızlık riskinin yüksek olması
durumunda dahi, firmalar yatırımın miktarı ile karlılığın büyüklüğünü
değerlendirerek karar verebilirler. Yani, düşük başarı şansı olan girişim
projeleri dahi, getiri miktarı yüksekse ve yatırım miktarı çok yüksek değilse
uygulanabilir. Bu tamamen risk algısı ve bu tip yatırımlara ayıracağı bütçe ile
ilgilidir.
İyi haftalar,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder