Değerli dostlar,
Pazarlama da en önemli konu Pazar araştırmasıdır. Çünkü,
herşey Pazar araştırması ile başlar. Tüm oluşturulması planlanan satış
stratejisi bu araştırma ile belirlenir. Araştırma yapmadan pazara giren bir
şirket kör bir araba şoförü gibidir.
Araştırmanın önemini anlatabilmek için size pazarlama gurusu
Philip Kotler’in anlattığı hikayeyi yazacağım. Hong Kong’lu bir ayakkabı
üreticisi, Güney pasifikte bir adada ayakkabı pazarı olup olmadığını merak
eder. Adaya önce sipariş alan elemanını gönderir. Sipariş alan eleman
gelişigüzel bir araştırma yapıp, imalatçıya şöyle bir telgraf çeker: “Buradaki
insanlar ayakkabı giymiyorlar. Burada bir Pazar yok.” Bu mesajla ikna olmayan
patron, adaya bir satış elemanı yollar. Bu eleman ise, yaptığı araştırmadan
sonra şöyle bir mesaj yollar. “Buradaki insanlar ayakkabı giymiyorlar. Burada
müthiş bir Pazar var.” Bu satış sorumlusunun o kadar çok sayıda ayakkabısız
insan kendini kaybetmiş olabileceğini düşünen patron, adaya üçüncü bir kişi bu
defa bir pazarlamacı gönderir. Bu pazarlama uzmanı, kabile reisi ve bazı
yerlilerle görüştükten sonra şöyle bir mesaj çeker.
“Buradaki insanlar ayakkabı giymiyorlar. Ancak ayakları çok
kötü durumda. Kabile reisine ayakkabıların, halkının ayak sorunlarını önlemeye
nasıl yardımcı olacağını anlattım. Çok heyecanlandı. Halkının yüzde 70 inin
çifti 10 usd olmak üzere, ayakkabılardan alacağını tahmin ediyor. İlk sene
büyük ihtimalle 5.000 çift ayakkabı satabiliriz. Ayakkabıları adaya getirmemiz
ve dağıtım şebekesini kurmamız bir çift ayakkabıda 6 usd ye mal olabilir. Bu
bize yılda 20.000 usd kar bırakır. Bu da yatırımımızı gözönünde bulundurarak,
bize, şirketimizin yüzde 15 olan yatırım getiri oranının üzerinde yüzde 20 lik
bir yatırım getiri oranı sağlar. Bu pazara girmek için gerekli çalışmalara başlamanızı
öneririm.”
İşte çalışan profilleri arasındaki bakış açısı farkı. Sizce
hangisi doğru? İyi bir pazarlama departmanınız olması dileğiyle,
İyi haftalar,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder