Değerli dostlar,
Bir önceki yazımda belirttiğim 3
ana konu hakkında bugün bilgi vereceğim. İşletmeler için marka değerleri çok
önemlidir. Ürünlerini daha değerli kılan unsurlardan en önemlilerinden birisi
de markalarıdır. Bu sebeple, ilk iş marka pazarlama planları oluşturmaları
gerekir. Bu planlar, kısa, orta ve uzun vadeli stratejik planlardır.
İkinci olarak, ürün kategorisi
pazarlama planları oluşturmaları gerekir. Ürünlerini müşterilerinin
beklentileri ve durumlarına göre kategorize edecek planlar, varsayımlar ve
geleceğe yönelik tahminler oluşturmalıdırlar.
Üçüncü olarak, yeni ürünler için
planlama yapmalıdırlar. Ayrıntılı bir geliştirme ve piyasaya çıkış için plan
gereklidir. Ürün kavramının tanımlanması, geliştirilmesi ve daha sonra çıkacak prototiplerle
denenmesi gerekir. Piyasaya çıkarmadan evvel, çok ayrıntılı bir, ürün onay
süreci gereklidir.
Dördüncü olarak, Pazar kesim
planları oluşturulmalıdır. Eğer ürün ya da marka farklı Pazar kesimlerine
satılıyorsa, bu durumda her bir kesim için ayrı bir plan gerekecektir. Pazar
kesim yöneticilerinden her biri, kendi kesimine sunacağı ürün ve hizmetlerin
planlamasını yapmalıdır.
Demografik Pazar planları da bir
diğer, plan yapılması gereken unsurdur. Her bir ülke, bölge, şehir hatta
mahalleler için dahi, o demografik yapıya uygun planlama yapılmalıdır.
Son olarakta, müşterilere özel
planlama yapılması ihtiyacı bulunmaktadır. İşletmelerin öyle müşterileri
olabilir ki, bu özel müşteriler için kendilerine özel planlama yapılması
ihtiyacı doğabilir.
Yukarıda anlattığım bu durumlar
için en azından iki plan gereklidir. Birincisi, uzun vadeli plan, diğeri ise,
kısa vadeli yıllık plandır. Stratejik planlama, içinde bulunulan sektör için
farklılık gösterebilir. Örnek verecek olursak, ileri teknoloji ürünler üreten
bir firma için uzun vadeli stratejik plan 3 yıl olabilirken, kamu sektörü için
10 yıl ve daha üzeri olabilir.
Uzun vadeli stratejik plan,
pazarı harekete geçiren güçleri, meydana gelebilecek farklı senaryoları,
şirketin gelecekte pazarda olmak istediği konumu ve oraya ulaşmak için atması
gereken adımları içermelidir. Uzun vadeli plan her ne kadar uzun vadeli olsa da
her yıl gözden geçirilmelidir.
Bundan sonraki yazımda, bu
pazarlama planlarının neleri içermeleri gerektiğini yazacağım.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder