Ana içeriğe atla

Pazarlama planı içeriği


Değerli dostlar,

Peki, pazarlama planı neleri içermelidir. Pazarlama planları, yalın, dolaysızve doğrudan işle ilgili olmalıdır. Rapor, kısa, amaca yönelik hedefleri, stratejiyi ve pazarlama planını yürütmenin maliyetini içermelidir.

Pazarlama planlarında aşağıdaki kısımlar olmalıdır.

Ø  Mevcut durum analizi
Ø  Pazarlama amaçları ve hedefleri
Ø  Pazarlama stratejisi
Ø  Pazarlama aksiyon planı
Ø  Pazarlama denetimleri

Mevcut Durum Analizi

Durum analizini, 4 ana başlıkta inceleyebiliriz. Birincisi, mevcut durumun tarifi, ikincisi SWOT analizi, üçüncüsü işletmenin karşılaşabileceği sorunlar, dördüncüsü ise gelecek ile ilgili varsayım ve tahminlerden oluşur.

Mevcut durum, son 5 yılın satışları, Pazar payı, fiyatlar ve karları ile rakiplerin durumlarını içeren istatistiksel bir tablo olmalıdır. Pazar ortamının başlıca itici güçleri de değerlendirmeye tabi tutulmalıdır.

SWOT analizi, İşletmenin güçlü ve zayıf olduğu yönler, fırsatlar ve tehditleri içerir. Güçlü ve zayıf yönler, şirket içindeki etkenler ile fırsat ve tehditler ise işletme dışındaki kuvvetleri anlatır. Öncelikle, fırsat ve tehditler ile işe başlanmalıdır. İşletmenin karşı karşıya olduğu cazip fırsatlar nelerdir? Her planda en az beş önemli fırsat belirtilmelidir. Bunlar hem getirisi, hem de başarı şansı yüksek olan fırsatlar olmalıdır.

Aynı şekilde işletmenin karşılaşabileceği beş önemli tehditi de ayrıntılarıyla içermelidir. Hiçbir tehdit görmeyen işletmeyi gerçekte büyük sorunlar beklemektedir. İşletmenin başına gelebilecek en kötü şey, planda öngörülmemiş olan tehditlerin darbesini yemektir. Yöneticilerin hazırladığı beş tehdit listesi, beklenmedik durumlar karşısında hazırlıklı olma konusundaki öngörüsüne tanıklık edecektir.

Fırsat ve tehdit listesini, önce incelemenin bir nedeni de, böyle bir listenin şirket ya da ürünün güçlü ve zayıf yönlerinin hangilerinin dikkate alınması gerektiği hususunda ipuçları taşımasıdır.

Planımıza ayrıca, karşılaşabileceğimiz sorunları yazmalıyız. Hedefe doğru ilerlerken, neler bizi engelliyor. Bu sadece satış ve pazarlama için değil, tüm bölümlerin sorması gereken bir sorudur.


Bunun yanında, pazarlama planını yaparken, öngördüğümüz koşulları varsayımları belirlemeliyiz. Çünkü, şartlar değiştiğinde özellikle makro koşullar değiştiğinde pazarlama planınızda revizyon yapmanız gerekebilir.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...