Değerli dostlar,
Peki, pazarlama planı neleri
içermelidir. Pazarlama planları, yalın, dolaysızve doğrudan işle ilgili
olmalıdır. Rapor, kısa, amaca yönelik hedefleri, stratejiyi ve pazarlama
planını yürütmenin maliyetini içermelidir.
Pazarlama planlarında aşağıdaki
kısımlar olmalıdır.
Ø Mevcut
durum analizi
Ø Pazarlama
amaçları ve hedefleri
Ø Pazarlama
stratejisi
Ø Pazarlama
aksiyon planı
Ø Pazarlama
denetimleri
Mevcut Durum Analizi
Durum analizini, 4 ana başlıkta
inceleyebiliriz. Birincisi, mevcut durumun tarifi, ikincisi SWOT analizi,
üçüncüsü işletmenin karşılaşabileceği sorunlar, dördüncüsü ise gelecek ile
ilgili varsayım ve tahminlerden oluşur.
Mevcut durum, son 5 yılın satışları,
Pazar payı, fiyatlar ve karları ile rakiplerin durumlarını içeren istatistiksel
bir tablo olmalıdır. Pazar ortamının başlıca itici güçleri de değerlendirmeye
tabi tutulmalıdır.
SWOT analizi, İşletmenin güçlü ve
zayıf olduğu yönler, fırsatlar ve tehditleri içerir. Güçlü ve zayıf yönler, şirket
içindeki etkenler ile fırsat ve tehditler ise işletme dışındaki kuvvetleri
anlatır. Öncelikle, fırsat ve tehditler ile işe başlanmalıdır. İşletmenin karşı
karşıya olduğu cazip fırsatlar nelerdir? Her planda en az beş önemli fırsat
belirtilmelidir. Bunlar hem getirisi, hem de başarı şansı yüksek olan fırsatlar
olmalıdır.
Aynı şekilde işletmenin karşılaşabileceği
beş önemli tehditi de ayrıntılarıyla içermelidir. Hiçbir tehdit görmeyen
işletmeyi gerçekte büyük sorunlar beklemektedir. İşletmenin başına gelebilecek
en kötü şey, planda öngörülmemiş olan tehditlerin darbesini yemektir. Yöneticilerin
hazırladığı beş tehdit listesi, beklenmedik durumlar karşısında hazırlıklı olma
konusundaki öngörüsüne tanıklık edecektir.
Fırsat ve tehdit listesini, önce
incelemenin bir nedeni de, böyle bir listenin şirket ya da ürünün güçlü ve
zayıf yönlerinin hangilerinin dikkate alınması gerektiği hususunda ipuçları
taşımasıdır.
Planımıza ayrıca,
karşılaşabileceğimiz sorunları yazmalıyız. Hedefe doğru ilerlerken, neler bizi
engelliyor. Bu sadece satış ve pazarlama için değil, tüm bölümlerin sorması
gereken bir sorudur.
Bunun yanında, pazarlama planını
yaparken, öngördüğümüz koşulları varsayımları belirlemeliyiz. Çünkü, şartlar
değiştiğinde özellikle makro koşullar değiştiğinde pazarlama planınızda
revizyon yapmanız gerekebilir.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder