Ana içeriğe atla

Evrenin evreleri


Değerli dostlar,

Evrenin ilk yaratıldığı andaki halini hiç merak ettiniz mi? Çok ilginç gelebilir ama evrenin ilk anlarındaki fizik kanunları bugünkünden farklı idi. Şimdi size evrenin ilk anlarından bilim insanlarının tahminlerini paylaşacağım.

İlk anlar, yani saniyenin 10-43 sn den öncesinden bahsediyorum. Bu döneme Planck dönemi diyoruz. Planck enerjisinde, ( 1019   milyar elektron volt) kütleçekim kuvveti, diğer kuantum kuvvetleri kadar güçlü idi. Bu dönem hakkında net bir bilgimiz şu an yok. Muhtemelen, evrenin 4 temel kuvveti, tek bir süper kuvvet olarak birleşmiş olabilir. Dört kuvvetin hepsini karıştıran, denklemleri aynı bırakanda bu gizemli simetri de büyük olasılıkla Süpersimetri dir. Bu simetri şu an bilemediğimiz bir şekilde kırılmış ve rastlantısal olarak oluşan kuantum dalgalanmaları sonucu, ufak bir baloncuk oluşmuştu. Bu baloncuk, bizim şu an ki evrenimizin doğum anıdır. Bu baloncuğun uzunluğu sadece 10-33 santimetre boyutundaydı.

Bu andan itibaren, simetri kırılması, hızla genişleyen bir baloncuk yaratarak, dört temel kuvveti de birbirinden ayırdı. Kütle çekimi, tüm evrene bir şok dalgası yayarak, diğer üç kuvvetten ilk ayrılan kuvvet oldu. Diğer kuvvetler halen, büyük birleştirme kuramı simetrisi etkisi altında idi. Bu evrede Evrenimiz devasa bir hızda muhtemelen 10 50 kat şişti ve anlaşılamayan nedenlerle ışık hızından dahi daha hızlı bir şekilde genişlemeye başladı. Sıcaklık, 10 32 derece idi.

10-34 saniye sonra, sıcaklık 10 27 dereceye kadar düştü. Şişme dönemi sona erdi ve evrenimizin, standart Friedmann genişlemesine olanak sağladı. Evren, serbest quarklar, gluonlar ve leptonlardan oluşan sıcak bir plazma çorbası idi. Serbest quarklar, günümüzün proton ve nötronlarına yoğuşmuştu. Evrenimiz halen çok küçük, şu anki güneş sistemimiz boyutunda idi. Madde ve antimadde yok olmuştu ancak antimadde üzerinde taşan ufak madde fazlalılığı bugün evrende bulunan maddeyi bıraktı.

Evrenimizin ilk anları işte böyle idi. Sonraki yazılarımda evrenimizin ilk anları ile ilgili bilgi vermeye devam edeceğim.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...