Ana içeriğe atla

Günü kurtarmak


Değerli dostlar,

Daha önceki yazılarımda anlattığım gibi, işletmelerin sadece finansal ölçütlerle değerlendirilmesi, şirketlerin gelecekleri açısından tehlike yaratabilir. Çünkü, kısa dönemli finansal sonuçlara çok fazla önem vermek, geçici çözümler üretip, ileriyi görememeye sebep olabilir. Yani hep kısa mesafelere bakıp, ilerideki fırsatları görememek gibi düşünebiliriz.

Bu konuda size gerçek bir örnek vermek istiyorum. Xerox firmasını hepimiz biliriz. Xerox, firması 1970 li yılların ortalarına kadar fotokopi pazarında monopol durumunda idi. Şirket, fotokopi makinelerini satmak yerine, leasing yoluyla müşterilerine kiralıyor ve bu makinelerde çekilen her bir yaprak fotokopiden gelir elde ediyordu. Makinelerin kiralanmasının yanında müşterilere satılan kağıt ve mürekkepten de ayrıca yüksek oranda kar ediyordu. Ancak, müşteriler ödedikleri ücretten ve aldıkları hizmetten memnun değillerdi. Xerox yöneticileri, makinelerini müşteri beklentilerini karşılayacak şekilde tasarlayıp üretecekleri yerde, bu şikayetleri işletmenin daha fazla kar etmesine sebep olan fırsat olarak gördüler. İşletmenin finansal tabloları gayet iyi idi, sürekli artan oranlarda kar elde ediyorlardı. Şirketin tüm finansal göstergeleri, şirketin stratejisinin çok başarılı olduğunu işaret ediyordu. Ancak, yaklaşan tehlikenin farkına varamamışlardı.

Xerox’un bu karlı işi tabiki sektördeki diğer oyuncuların sahaya girmelerine sebep oldu. Müşterilerin aldıkları makinelerden ve hizmetten memnun olmamaları rakiplerin iştahını kabarttı. Sonunda Amerikan ve Japon fotokopi üreticileri, Xerox fotokopi makinelerinin kalitesine yakın hatta daha iyi ve daha düşük fiyatlı makineleri pazara sunmaya başladılar. Xerox’un memnuniyetsiz müşterileri bu ürünlere cankurtaran simidi gibi sarıldılar. Xerox, büyük bir sarsıntı geçirdi. Daha sonraları, kalite ve müşteri memnuniyetine gönül vermiş yeni bir başkan ile 1980 li yıllarda tekrar eski popülaritesine başarılı bir dönüş gerçekleştirdi.

Bu sebeple, gelecekte şirketlerin durumunu gösterebilecek, scorecard’lara ihtiyaç bulunmaktadır. Günü kurtaran değil, geleceği garantiye alan stratejiler üretmeliyiz.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...