Değerli dostlar,
Daha önceki yazılarımda
anlattığım gibi, işletmelerin sadece finansal ölçütlerle değerlendirilmesi,
şirketlerin gelecekleri açısından tehlike yaratabilir. Çünkü, kısa dönemli
finansal sonuçlara çok fazla önem vermek, geçici çözümler üretip, ileriyi görememeye
sebep olabilir. Yani hep kısa mesafelere bakıp, ilerideki fırsatları görememek
gibi düşünebiliriz.
Bu konuda size gerçek bir örnek
vermek istiyorum. Xerox firmasını hepimiz biliriz. Xerox, firması 1970 li
yılların ortalarına kadar fotokopi pazarında monopol durumunda idi. Şirket,
fotokopi makinelerini satmak yerine, leasing yoluyla müşterilerine kiralıyor ve
bu makinelerde çekilen her bir yaprak fotokopiden gelir elde ediyordu.
Makinelerin kiralanmasının yanında müşterilere satılan kağıt ve mürekkepten de
ayrıca yüksek oranda kar ediyordu. Ancak, müşteriler ödedikleri ücretten ve
aldıkları hizmetten memnun değillerdi. Xerox yöneticileri, makinelerini müşteri
beklentilerini karşılayacak şekilde tasarlayıp üretecekleri yerde, bu
şikayetleri işletmenin daha fazla kar etmesine sebep olan fırsat olarak
gördüler. İşletmenin finansal tabloları gayet iyi idi, sürekli artan oranlarda
kar elde ediyorlardı. Şirketin tüm finansal göstergeleri, şirketin
stratejisinin çok başarılı olduğunu işaret ediyordu. Ancak, yaklaşan tehlikenin
farkına varamamışlardı.
Xerox’un bu karlı işi tabiki
sektördeki diğer oyuncuların sahaya girmelerine sebep oldu. Müşterilerin
aldıkları makinelerden ve hizmetten memnun olmamaları rakiplerin iştahını
kabarttı. Sonunda Amerikan ve Japon fotokopi üreticileri, Xerox fotokopi
makinelerinin kalitesine yakın hatta daha iyi ve daha düşük fiyatlı makineleri
pazara sunmaya başladılar. Xerox’un memnuniyetsiz müşterileri bu ürünlere
cankurtaran simidi gibi sarıldılar. Xerox, büyük bir sarsıntı geçirdi. Daha
sonraları, kalite ve müşteri memnuniyetine gönül vermiş yeni bir başkan ile
1980 li yıllarda tekrar eski popülaritesine başarılı bir dönüş gerçekleştirdi.
Bu sebeple, gelecekte şirketlerin
durumunu gösterebilecek, scorecard’lara ihtiyaç bulunmaktadır. Günü kurtaran değil, geleceği garantiye alan stratejiler üretmeliyiz.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder