Ana içeriğe atla

Şirketlerin yaşam döngüleri


Değerli dostlar,

İşletmelerin de insanlar gibi yaşam evreleri vardır. Kurulurlar, büyürler, olgunluk evresine ulaşırlar ve eğer kendilerini geliştirmezlerse ekonomik ömürlerini bitirirler. Örnek verecek olursak, CRT TV ler, analog kameralar gibi ürünler üreten firmalar düşünülebilir. Kendilerini geliştiremeyen, değişen çağa ayak uyduramayan şirketler yok olmak durumundadır.

Bu sebeple, işletmeler ekonomik yaşam süreçlerinin farklı dönemlerinde farklı stratejiler, farklı amaçlar geliştirebilirler. İşletme stratejisi teorisinde, Pazar payını arttırma aşamasından, konsolidasyon, pazarı terk etme ve tasfiye aşamalarına kadar, bir işletmenin uygulayabileceği farklı stratejiler önerilmektedir. Bu aşamalar aşağıda genel hatlarıyla verilmiştir:

Ø  Büyüme
Ø  Sürdürme (Koruma)
Ø  Hasat (Sonuçlandırma)

Büyüme aşamasında şirketler, yaşam süreçlerinin başlangıcındadırlar. Önemli ölçüde büyüme potansiyeli olan ürün ve hizmetlere sahiptirler. Bu potansiyelden faydalanmak için, firmalar, yeni ürün veya hizmet geliştirmek, üretimlerini arttırmak için yatırımlar yapmak, pazarlama ve satış faaliyetlerini güçlendirmek için yeni sistem altyapı ve dağıtım ağları kurmak gibi çeşitli alanlara yatırım yaparlar. Büyüme aşamasındaki şirketlerde nakit akışı eksi değerde ve sermayenin karlılık oranı da çok düşük seviyelerde olabilir. Bunun sebebi, gelecek için yapılan yatırımın, elde edilen kardan ilk yıllarda daha yüksek olmasıdır. Büyüme aşamasındaki şirketlerin amacı, hedeflenen pazarlar, müşteri kesitleri ve bölgelerdeki satışların yüzdesel olarak artış oranları olmalıdır.

Sürdürme aşamasındaki şirketler ise, karlılıkla bağlantılı olan finansal hedefler belirleyecektir. Bu ölçütler, geleneksel olan brüt kar, işletme geliri, yatırımın karlılığı, sermayenin karlılığı gibi değerlerle ifade edilebilir.

Bazı işletmeler ise yaşam süreçlerinin olgunluk devresindedirler. Bu işletmeler, büyüme aşamasında yatırımlarını yapmış artık yatırımlarının karşılığını almayı hedefleyen şirketlerdir. Bu aşamadaki şirketlerin temel amacı, şirkete giren nakit akışını maksimum düzeye çıkarmaktır. Hasat aşamasındaki şirketlerin genel finansal amaçları, nakit akışının bir değer kaybı olmadan sürdürülmesi ve sermaye ihtiyacının azaltılmasıdır.

Yukarıda anlattığım nedenlerden ötürü her şirketin öncelikle şirketin hangi aşamada olduğunu tespit etmesi ve arkasından da ona uygun stratejiler geliştirmesi gerekir. Normal bir seyir izlediği takdirde, her şirket bu aşamalardan geçecektir. Bu aşamalar, onlarca yıl sürebilir. Fakat kimi zaman, olgunluk döneminde veya hasat aşamasında olan bir şirket beklenmedik bir şekilde büyüme aşamasına geçebilir. Teknolojide, pazarda veya yasalarda olan bir değişiklik olgunluk devresinde olan bir ürün veya hizmeti yüksek oranda büyüme potansiyeli olan bir ürün veya hizmete çevirebilir. Böyle bir değişim tabii ki, şirketin finansal ve yatırım amaçlarını da değiştirecektir. Bu sebeple düzenli aralıklarla finansal amaçlar ve stratejilerin gözden geçirildiği toplantılar yapılıp, mevcut durumun analiz edilmesi ve teyid edilmesi gerekir.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Fiyat düşürerek satış yapmak

Değerli dostlar, Sonuç olarak, şirketlerin varolabilmeleri için satış yapmaları gerekmektedir. Peki, nasıl satış yapacağız? Firma ticaretinden sorumlu, kişilerle konuştuğumda çoğu zaman maliyetlerden ve satış fiyatlarının yüksekliğinden yakınıyorlar. Herhangi bir ürünün satış fiyatını düşürerek yapılan satış çok da başarılı bir operasyon değildir. Şimdi, çoğu satış yöneticisi bana kızacaktır ama maalesef durum bu. İşletmelerin ticari faaliyetinden sorumlu yöneticiler, satış fiyatının dışında başka enstrümanlar bulmalıdırlar. İş sadece fiyat olsaydı, piyasada pahalı satan hiçbir firma kalmazdı. Ancak, işletmelere baktığımızda aynı sektörde pahalı satanında ucuz satanında bulunduğunu görebiliriz. Peki, o zaman pahalı ürün piyasada nasıl satılıyor? Bu soruyu sorduğunuzda çok fazla cevap alabilirsiniz. Denilen herşey de doğrudur. Yalnız şunu unutmamak lazım, eğer pahalı satan firma kar edip büyüyorsa, demek ki, doğru pazarlama ve satış stratejisi uygulamış, pahalı olmasına ra...

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...