Değerli dostlar,
İşletmelerin de insanlar gibi
yaşam evreleri vardır. Kurulurlar, büyürler, olgunluk evresine ulaşırlar ve
eğer kendilerini geliştirmezlerse ekonomik ömürlerini bitirirler. Örnek verecek
olursak, CRT TV ler, analog kameralar gibi ürünler üreten firmalar
düşünülebilir. Kendilerini geliştiremeyen, değişen çağa ayak uyduramayan
şirketler yok olmak durumundadır.
Bu sebeple, işletmeler ekonomik
yaşam süreçlerinin farklı dönemlerinde farklı stratejiler, farklı amaçlar
geliştirebilirler. İşletme stratejisi teorisinde, Pazar payını arttırma
aşamasından, konsolidasyon, pazarı terk etme ve tasfiye aşamalarına kadar, bir
işletmenin uygulayabileceği farklı stratejiler önerilmektedir. Bu aşamalar
aşağıda genel hatlarıyla verilmiştir:
Ø Büyüme
Ø Sürdürme
(Koruma)
Ø Hasat
(Sonuçlandırma)
Büyüme aşamasında şirketler,
yaşam süreçlerinin başlangıcındadırlar. Önemli ölçüde büyüme potansiyeli olan
ürün ve hizmetlere sahiptirler. Bu potansiyelden faydalanmak için, firmalar, yeni
ürün veya hizmet geliştirmek, üretimlerini arttırmak için yatırımlar yapmak,
pazarlama ve satış faaliyetlerini güçlendirmek için yeni sistem altyapı ve dağıtım
ağları kurmak gibi çeşitli alanlara yatırım yaparlar. Büyüme aşamasındaki
şirketlerde nakit akışı eksi değerde ve sermayenin karlılık oranı da çok düşük
seviyelerde olabilir. Bunun sebebi, gelecek için yapılan yatırımın, elde edilen
kardan ilk yıllarda daha yüksek olmasıdır. Büyüme aşamasındaki şirketlerin
amacı, hedeflenen pazarlar, müşteri kesitleri ve bölgelerdeki satışların yüzdesel
olarak artış oranları olmalıdır.
Sürdürme aşamasındaki şirketler
ise, karlılıkla bağlantılı olan finansal hedefler belirleyecektir. Bu ölçütler,
geleneksel olan brüt kar, işletme geliri, yatırımın karlılığı, sermayenin
karlılığı gibi değerlerle ifade edilebilir.
Bazı işletmeler ise yaşam
süreçlerinin olgunluk devresindedirler. Bu işletmeler, büyüme aşamasında
yatırımlarını yapmış artık yatırımlarının karşılığını almayı hedefleyen
şirketlerdir. Bu aşamadaki şirketlerin temel amacı, şirkete giren nakit akışını
maksimum düzeye çıkarmaktır. Hasat aşamasındaki şirketlerin genel finansal
amaçları, nakit akışının bir değer kaybı olmadan sürdürülmesi ve sermaye
ihtiyacının azaltılmasıdır.
Yukarıda anlattığım nedenlerden
ötürü her şirketin öncelikle şirketin hangi aşamada olduğunu tespit etmesi ve
arkasından da ona uygun stratejiler geliştirmesi gerekir. Normal bir seyir izlediği
takdirde, her şirket bu aşamalardan geçecektir. Bu aşamalar, onlarca yıl
sürebilir. Fakat kimi zaman, olgunluk döneminde veya hasat aşamasında olan bir
şirket beklenmedik bir şekilde büyüme aşamasına geçebilir. Teknolojide, pazarda
veya yasalarda olan bir değişiklik olgunluk devresinde olan bir ürün veya
hizmeti yüksek oranda büyüme potansiyeli olan bir ürün veya hizmete
çevirebilir. Böyle bir değişim tabii ki, şirketin finansal ve yatırım
amaçlarını da değiştirecektir. Bu sebeple düzenli aralıklarla finansal amaçlar
ve stratejilerin gözden geçirildiği toplantılar yapılıp, mevcut durumun analiz
edilmesi ve teyid edilmesi gerekir.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder