Ana içeriğe atla

Firmalarda strateji oluşturmanın önündeki engeller Bölüm 2


Değerli dostlar,

Stratejilerin, uygulanamamasının önündeki üçüncü engel, hareket planları ve kaynak tahsisi ile uzun dönemli stratejik önem taşıyan öncelikler arasında bağlantı kurulamamış olmasıdır. Günümüzde pek çok şirkette uzun dönemli stratejik planlama ve kısa dönemli (Yıllık) bütçeleme için farklı işlemler yapılmaktadır.

Sonuçta ihtiyari fonlamalar ve sermaye tahsisleri genellikle stratejik önceliklerle bağlantılı bir şekilde gerçekleştirilmemektedir. Yeniden yapılanma gibi önemli girişimler, gereken stratejik etki sağlanacak şekilde ele alınamamakta, aylık ve üçer aylık raporlar da stratejik hedeflere ilişkin gelişmeleri aktarmaktansa, bütçelenen ve gerçekleşen durum arasındaki sapmaları açıklamaya odaklanmaktadır. Bu konudaki başarısızlık, hem stratejik planlamadan sorumlu olan yöneticilerin hem de finansmandan sorumlu olan yöneticilerin çalışmalarını entegre bir şekilde yürütmedeki eksikliklerinden kaynaklanmaktadır.

Stratejilerin uygulanmalarındaki son engel, stratejilerin ne şekilde uygulanmakta olduğu ve işleyip, işlemediğine dair geri bildirim eksikliğidir. Günümüzdeki yönetim sistemlerinin birçoğu, sadece kısa dönemli, operasyonel performansı finansal ölçüler çerçevesinde, aylık ve üçer aylık gerçekleşmeleri bütçe hedefleri ile mukayese ederek değerlendiren geri bildirim sağlamaktadır.

Stratejinin uygulanması ve başarısı ile ilgili göstergeleri incelemek için pek vakit ayrılmamaktadır. Araştırmalar, şirketlerin % 45 inde gerek stratejinin gözden geçirilmesi gerekse strateji hakkında kararlar almak amacıyla periyodik performans değerlendirme toplantıları yapmak için hiç zaman ayrılmadığını göstermiştir. Bu ihmalin nedeni, bilgi sistemlerinden sorumlu yöneticinin eksik veya yetersiz bilgi vermesi ile finansmandan sorumlu yöneticinin kontrolü altında organize edilip yürütülen taktik değerlendirme işlemlerindeki eksikliklere bağlı olabilir.

Sonuç olarak organizasyonlar hiçbir şekilde stratejileri ile ilgili geri bildirim almazlar. Geri bildirim alamadıkları müddetçe stratejilerini kontrol etmeleri ve bilgi edinmeleri de mümkün değildir.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...