Ana içeriğe atla

Prosedürlerin yalınlaşması


Değerli dostlar,

Kalite yönetim sistemleri gereği, işletmelerde prosedürler, süreçler oluşturuyoruz. Bu yönergeleri uyguluyoruz. Ancak, işletmelerde bu talimatlar doğru kurgulanmadığı zaman ciddi sorunlara yol açmaktadır. İlk bakışta doğru gibi gözüken ve hatta uygulandığında doğru sonuçlar veren yönergeler aslında sistemin istediği, işletmelerin verimlilik hedeflerine uymayan şekilde tasarlandıkları için şirketlerde sorunlar yaratmaktadır.

Tabiki, prosedürlerimiz, süreçlerimiz olacak ve biz bu kurallar dahilinde işlerimizi yöneteceğiz. Ancak, bu kurallar, pratik, kolay, uygulanabilir, İngilizce “user friendly” dediğimiz şekilde tasarlanmalıdırlar. David Pogue’un ifade ettiği gibi, “simplicity sells” evet, basitlik satar. Çünkü kullanımı kolaydır ve herkes işini çabuk ve kolay bir şekilde yapar. Hem sistem doğru işler, hem de uygulayan verimsiz birçok operasyondan kurtulur. Hele de günümüzde, dijitalleşmenin bu kadar ilerlediği bir dönemde, hala birçok bürokrasinin şirketlerde uygulanması yalın düşünceye aykırı bir sistem yaratmaktadır. Düşünsenize, en çok bürokrasinin hakim olduğu devlet mevzuatlarında bile artık dijitalleşme ile bu durumlardan vazgeçilmiş, işler kolaylaştırılmıştır.

Burada en önemli konu, bu prosedürleri, süreçleri tasarlayan kişilerin vizyonları, olaylara bakış açıları, yalın düşünce gibi sistemlere hakim olmaları ve dolayısıyla bu tip yönergeleri tasarlarken, bu kıstasları dikkate alarak talimatlar hazırlamalarıdır. En basitinden örnek verecek olursak, dijitalleşme öncesinde bankacılık işlemleri vardı ve tıkır tıkır işliyordu. Kalite yönetim sistemleri açısından baktığımızda, işlemler yönetim sistemlerine uygun işliyordu. Ancak, çok fazla operasyondan ibaretti. Herhangi bir kişi birisine para göndermek istediğinde, evinde oturduğu koltuktan kalkıyordu, üstünü değiştiriyordu, oturduğu evden dışarı çıkıp, bankaya gidiyordu, bankada gişe önünde sıraya giriyordu, arkasından sıra kendisine gelince banka memuruyla konuşup, belli bir ücret de ödeyip parasını gönderiyor ve arkasından aynı şekilde evine geri dönüyordu. Operasyona baktığımızda kişi istediğini yapabilmişti. Ama, çok fazla efor ve zaman kaybetmişti. Yalın düşünce de hep konuştuğumuz değer kavramının dışında birçok faaliyet gerçekleştirmişti. Dijitalleşme ile bu birçok değersiz operasyon bertaraf edilmiş ve süreç yalınlaşmıştır. Şimdi hepimiz cep telefonlarımızdan veya bankaların internet şubelerinden paramızı saniyeler içinde çok kolay bir şekilde gönderebilmekteyiz. İşletmelerde de operasyonlar, prosedürler bu fikre dayandırılarak tasarlanıp, yalınlaştırılmalıdır.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...