Değerli dostlar,
Kalite yönetim sistemleri gereği,
işletmelerde prosedürler, süreçler oluşturuyoruz. Bu yönergeleri uyguluyoruz.
Ancak, işletmelerde bu talimatlar doğru kurgulanmadığı zaman ciddi sorunlara
yol açmaktadır. İlk bakışta doğru gibi gözüken ve hatta uygulandığında doğru
sonuçlar veren yönergeler aslında sistemin istediği, işletmelerin verimlilik
hedeflerine uymayan şekilde tasarlandıkları için şirketlerde sorunlar
yaratmaktadır.
Tabiki, prosedürlerimiz,
süreçlerimiz olacak ve biz bu kurallar dahilinde işlerimizi yöneteceğiz. Ancak,
bu kurallar, pratik, kolay, uygulanabilir, İngilizce “user friendly” dediğimiz
şekilde tasarlanmalıdırlar. David Pogue’un ifade ettiği gibi, “simplicity sells”
evet, basitlik satar. Çünkü kullanımı kolaydır ve herkes işini çabuk ve kolay bir
şekilde yapar. Hem sistem doğru işler, hem de uygulayan verimsiz birçok
operasyondan kurtulur. Hele de günümüzde, dijitalleşmenin bu kadar ilerlediği bir
dönemde, hala birçok bürokrasinin şirketlerde uygulanması yalın düşünceye
aykırı bir sistem yaratmaktadır. Düşünsenize, en çok bürokrasinin hakim olduğu
devlet mevzuatlarında bile artık dijitalleşme ile bu durumlardan vazgeçilmiş,
işler kolaylaştırılmıştır.
Burada en önemli konu, bu
prosedürleri, süreçleri tasarlayan kişilerin vizyonları, olaylara bakış açıları,
yalın düşünce gibi sistemlere hakim olmaları ve dolayısıyla bu tip yönergeleri
tasarlarken, bu kıstasları dikkate alarak talimatlar hazırlamalarıdır. En basitinden
örnek verecek olursak, dijitalleşme öncesinde bankacılık işlemleri vardı ve
tıkır tıkır işliyordu. Kalite yönetim sistemleri açısından baktığımızda,
işlemler yönetim sistemlerine uygun işliyordu. Ancak, çok fazla operasyondan
ibaretti. Herhangi bir kişi birisine para göndermek istediğinde, evinde
oturduğu koltuktan kalkıyordu, üstünü değiştiriyordu, oturduğu evden dışarı
çıkıp, bankaya gidiyordu, bankada gişe önünde sıraya giriyordu, arkasından sıra
kendisine gelince banka memuruyla konuşup, belli bir ücret de ödeyip parasını
gönderiyor ve arkasından aynı şekilde evine geri dönüyordu. Operasyona
baktığımızda kişi istediğini yapabilmişti. Ama, çok fazla efor ve zaman
kaybetmişti. Yalın düşünce de hep konuştuğumuz değer kavramının dışında birçok
faaliyet gerçekleştirmişti. Dijitalleşme ile bu birçok değersiz operasyon
bertaraf edilmiş ve süreç yalınlaşmıştır. Şimdi hepimiz cep telefonlarımızdan
veya bankaların internet şubelerinden paramızı saniyeler içinde çok kolay bir
şekilde gönderebilmekteyiz. İşletmelerde de operasyonlar, prosedürler bu fikre
dayandırılarak tasarlanıp, yalınlaştırılmalıdır.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder