Ana içeriğe atla

Firmalarda sayım faaliyetleri

Değerli dostlar,

Yıl sonuna yaklaşıyoruz. Aslında her yıl sonu beni bir hüzün kaplardı. Ama bu sene farklı, bir an önce 2020 yılının bitmesini istiyorum. Dünya için çok zor bir yıl oldu 2020. Özellikle, pandemi koşulları çoğu firmayı çok zor durumda bıraktı. İnsanlar işlerini kaybettiler, maaşlarını alamadılar, sevdiklerini kaybettiler. Umarım, Dünya’mız bir daha böyle büyük bir salgın felaketi ile karşı karşıya kalmaz.

Bugün, her yıl en azından bir kere yıl sonunda yaptığımız sayım faaliyeti ile ilgili yazı yazmak istiyorum. İşletmeler, bilançolarını oluşturmak ve stoklarını kontrol etmek maksadıyla her yılın sonunda depolarını sayarlar ve kurumsal kaynak programlarındaki stok miktarları ile fiili olarak stoklarında bulunan envanterlerini kontrol ederler. Tabiki, bu stoklar asla tutmaz. Mutlaka fark çıkar. Burada, bir anormallik yoktur. Firmaların stoklarında bulunan küçük ve adetleri yüksek olan malzemeler genellikle ağırlıkları ölçülerek sayılırlar fakat adet olarak satılırlar. Örneğin, stokta bulunan bir cıvata, firmanın ERP sistemine adet olarak girilip, adet olarak satılırken, sayım esnasında binlerce cıvata tek tek sayılamayacağından, bir adedinin ağırlığı tartıldıktan sonra, toplam cıvata ağırlığından cıvata adedi hesaplanarak stoklara girilir. Bu da çoğu zaman, ERP üzerindeki adet ile birbirini tutmaz. Çünkü, çoğu zaman bu tip mallar adet olarak satıldığı için ve her cıvatanın ağırlığı üretim toleransları dahilinde birbirinden farklı olduğu için, firmanın ERP sistemindeki miktar ile gerçek miktar birbirini tutmaz. Burada kritik nokta, nereye kadar bu toleransın kabul edileceğidir.

Hacimce büyük mallar ise daha kolay sayılabilir niteliktedir. Genellikle de hata bu tip mallarda çıkmaz. Çünkü, hem sayılması kolaydır, hem de adetçe, küçük mallara göre daha azdır. Sorunu çözmek için çeşitli yöntemler tabiki kullanılabilir, ancak sayım ile reel miktarı kontrol altında tutmak için yapılması gereken yatırım değerlendirildiğinde, iyileştirme yapıldıktan sonra elde edilecek kazanç, yatırım tutarının çok altında olacaktır.

Bu sebeple, mümkün mertebe, en akılcı yöntem, belli bir doğruluk payını referans alıp, o doğruluk payı içinde olan sapmaları kabul etmektir. Yıl içi belli dönemlerde periyodik olarak sayım yapılması da hata oranının düşürülmesine katkı sağlar. Firmalar genellikle, hata oranına göre, 6 ay veya 3 er aylık periyotlarda sayımlar yapmaktadır. Bunun yanında yıl içinde çeşitli dönemlerde yapılan audit nitelikli kontrollerde, suistimallerin önüne geçilmesinde ve hata oranının düşürülmesinde etkili olacaktır.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık                                                               

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Fiyat düşürerek satış yapmak

Değerli dostlar, Sonuç olarak, şirketlerin varolabilmeleri için satış yapmaları gerekmektedir. Peki, nasıl satış yapacağız? Firma ticaretinden sorumlu, kişilerle konuştuğumda çoğu zaman maliyetlerden ve satış fiyatlarının yüksekliğinden yakınıyorlar. Herhangi bir ürünün satış fiyatını düşürerek yapılan satış çok da başarılı bir operasyon değildir. Şimdi, çoğu satış yöneticisi bana kızacaktır ama maalesef durum bu. İşletmelerin ticari faaliyetinden sorumlu yöneticiler, satış fiyatının dışında başka enstrümanlar bulmalıdırlar. İş sadece fiyat olsaydı, piyasada pahalı satan hiçbir firma kalmazdı. Ancak, işletmelere baktığımızda aynı sektörde pahalı satanında ucuz satanında bulunduğunu görebiliriz. Peki, o zaman pahalı ürün piyasada nasıl satılıyor? Bu soruyu sorduğunuzda çok fazla cevap alabilirsiniz. Denilen herşey de doğrudur. Yalnız şunu unutmamak lazım, eğer pahalı satan firma kar edip büyüyorsa, demek ki, doğru pazarlama ve satış stratejisi uygulamış, pahalı olmasına ra...