Ana içeriğe atla

Yöneticilik

Değerli dostlar,

İşletmelerin en önemli kaynakları her zaman söylediğim gibi çalıştırdığı insanlardır. Tüm kaynaklar zamanla eskirken, insan durdukça değerlenen bir kaynaktır. İşletmeler, özellikle bölüm yöneticileri ve üst düzey yöneticilerini kendi içlerinden çıkarmayı tercih ederler. Kurumun tüm süreçlerine hakim olan bu tip yöneticiler aynı zamanda, firmanın üretimine ve ticari faaliyetine çoğu zaman hakim olurlar. Bu tip yöneticilerin teknik kabiliyetleri çok yüksektir. İşin niteliği hakkında ciddi bilgi sahibi olurlar. Örneğin, bir üretim yöneticisi üretimin içinden gelirse, makinalarını ve ürettiği ürünü iyi tanır. Makinelerinin nasıl çalıştığını, neler üretebileceğini iyi bilir.

Ancak tüm bunlar, iyi bir üretim yöneticisi olmak için yeterli değildir. Firmalar, teknik olarak sahada iyi yetişmiş bu tip yöneticilerini, herhangi bir bölümün başına getirdikleri zaman, bu tip yöneticilerin başarılı olamadıklarını görürler. Çünkü, yönetmek erki ile üretim yapmak veya satış yapmak gibi teknik konular ayrı kavramlardır. Bir makinenin ayarını bilmek, onu ayarlayabilmek, arızasını bulabilmek, tabiki, bir üretim yöneticisinin sahip olması gereken özelliklerinden birisi olabilir. Ancak, üretim atelyesini yönetmek, bu bilgilerin çok ötesinde bilgi ve beceri gerektirir. Yönetmek kavramının içinde olan karar almak, strateji geliştirmek, insan yönetmek vb. yetenekler, teknik bilginin dışında yeteneklerdir. Bu sebeple, teknik personellerin üretim atelyesinin, satış faaliyetlerinin başına gelmesi işletmeler için çok dikkat edilmesi gereken kavramlardır.  

Bu tip personellerin yönetici olmadan evvel mutlaka yöneticilik eğitimleri almaları gerekmektedir. Aksi takdirde, alacakları kararlar ile işletmeleri çok zor duruma düşürmeleri, hatta batmalarına sebep olmaları kaçınılmaz olacaktır. Firmalarımızda, makinelerimize yaptığımız yatırımdan çok daha fazlasını çalışanlarımıza yapmalıyız. Bu tip yatırımlar, gereksiz gibi görünsede çok önemli yatırımlardır. Aksi takdirde, gerekli bilgisi yeterli olmayan yöneticilerin elinde firmalarımız deneme tahtasına dönecektir. Herhangi teknik bir çalışan yönetici olmadan evvel yaptığı hata sebebiyle firmasına örneğin 100 lira zarar verebilecekken, yönetici olduğunda alacağı kararlar ile verebileceği zararlar milyonlarca lirayı bulabilir. Şirketimizi bir araca benzetirsek, çok yüksek bedeller ödeyerek aldığımız aracımızı, acemi, araba kullanmayı bilmeyen birine emanet etmemeliyiz.

Yöneticilik, bir vefa kurumu veya korku mevki değildir. Özel bilgi, tecrübe ve zeka gerektiren, çok önemli bir vasıftır.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...