Ana içeriğe atla

Yeni ticaret şekilleri

 Değerli dostlar,

Bugün biraz gelecekten bahsetmek istiyorum. Daha önce de zaman zaman gelecekle ilgili tahminlerde bulunmuştum. Gelecekte çoğu şeyin satın alınmayacağını düşünüyorum. Ancak çok şahsi kullanmak istediğiniz eşyaların satın alınması olabilir.

Örnek verecek olursak, kullandığınız herhangi bir mobilyanın kiralandığını düşünebilir misiniz? Yani mobilya size sıfır geliyor kullanılmamış olarak veya tercihinize göre kullanılmışta olabilir. Siz bu mobilyayı kiralıyorsunuz ve istediğiniz müddet kullanıyorsunuz. Canınız sıkıldığı zaman ise, yeni başka bir mobilya kiralamaya başlıyorsunuz. Ne düşünüyorsunuz? Böyle bir imkanınız olsa kullanır mıydınız? Örneğin her sene mobilyanızı değiştirebilecek imkanınız olsa, böyle mi davranırsınız? Yoksa satın alıp senelerce aynı mobilyayı mı kullanırsınız? Ben açık söylemek gerekirse, şu an böyle bir imkanım olsa, bu alternatifi düşünebilirim. Tabi ama, fiyatta makul olacak.

Mobilya dışında düşünürsek daha teknolojik bir ürün olarak, bilgisayarlar aynı şekilde olabilir. Tabi bugünkü kullandığımız gibi olduğunu da düşünmeyin. Daha teknolojik olarak, masa üstünde oluşan bir klavye üzerinden yazdığınız, görüntünün holografik olabileceği veya herhangi bir duvara yansıtabileceğiniz, kullandıkça hem bilgisayara hem de internet erişimi için para ödeyeceğimiz bir sistem olsa? Kullanır mıydık? Ben kullanabilirdim, diye düşünüyorum. Sürekli gelişen bilgisayar sektöründe sürekli kendini geliştiren bilgisayar sistemlerine, sadece kiralama bedeli ödeyerek sahip olmak mantıklı gözüküyor. Tabi, yine makul bir fiyat olacağını düşünebilirsiniz.

Son zamanlarda bir de paylaşım ekonomisinden bahsediliyor. Bu açıkçası bizim ülkemizde ne kadar uygulanabilir, emin olamıyorum. Özellikle batı ülkelerinde insanlar kullanmadıkları zamanlarda arabalarını belli mobil aplikasyonlar üzerinden paylaşıp, para kazanıyorlar. Aslında buna benzer uygulamalar, özellikle tatil dönemlerinde insanlar tarafından yapılıyor. İnsanlar evlerini, belirli mobil aplikasyonlar üzerinden yurt içi veya yurt dışından gelen turistlere kiralayıp para kazanıyorlar. Veya, özellikle insanlar seyahat yapacakları zaman özellikle de tek başlarına seyahat planladıkları durumda, yine çeşitli mobil aplikasyonlar üzerinden, gidecekleri yöne doğru gitmek isteyen insanları, belirli bir ücret karşılığı götürebiliyorlar. Bence hiç fena fikir değil, hem yol arkadaşı, hemde yakıt masraflarına ortak olacak birinin olması, gayet güzel bir iş fikri diye düşünüyorum.

Bunun gibi çeşitli ekonomik fikirler, gelecekte hayatımıza girecekler. Bu yüzyıl gerçekten insanoğlu için çok farklı bir zaman dilimi, bakalım daha neler göreceğiz.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar