Değerli dostlar,
Son akşam yemeğinin yorumuna
devam ediyorum. İsa’nın sağındaki üçlüde Tomas, Büyük Yakup ve Filipus yer
alır. Tomas, Leonardo ile çok özdeşleştirilen, bir işaret etme hareketiyle, içe
dönük şekilde duran elinin işaret parmağını kaldırmıştır. Kendisi sonrasında,
İsa’nın dirilişine dair bir kanıt görmek istediği için –ki İsa Tomas’a
yaralarına parmağını sokmasına izin vererek ona bu kanıtı sunacaktır- kuşkucu
Tomas olarak anılacaktır.
Sağ taraftaki son üçlü Matta,
Taday ve Simun’dan oluşur. İsa’nın ne demek istediğine dair hararetli bir
tartışmanın içine dalmış durumdadırlar. Taday’ın sağ eline dikkatlice
bakarsanız, zaten durumu biliyormuş gibi elini yere vuruyor olduğunu
göreceksiniz. Leonardo düşünceleri resmetmekte ustalaşmıştı. Acaba baş
parmağıyla Yahuda’yı mı işaret ediyor? Matta’ya baktığımızda da, yine aynı
işareti görüyoruz, yukarı dönük iki avucuyla Yahuda’yı mı işaret ediyor? Matta
ile Taday da aynı şekilde kafa karışıklığı ile cevaplar bulmak için Simun’a
dönmüşlerdir. İsa’nın sağ eli, üçte biri şarapla dolu, kulpsuz bir bardağa
doğru uzanıyor, küçük parmağının cam bardağın ardından görünmesi mükemmel bir
ayrıntı çizimidir. Bardağın hemen arkasında bir tabak yemek ve bir parça ekmek
gözükmektedir. Resmin bulunduğu yerin, rahiplerin yemek salonunda olması ve
rahiplerin salona girer girmez İsa’yı ve eliyle ekmeği ve yemeği işaret etmesi
resme ayrı bir güzellik katar. Aynı zamanda kutsal ekmek şarap ayinine atıfta
bulunur.
Leonardo ayrıca bu resimde
inanılmaz muhteşemlikte perspektif çalışmıştır. Resme dikkat ederseniz, tüm
bakış çizgilerinin Leonardo’nun tabiriyle, bir noktaya yönelip birleştiği kaçış
noktası vardır. Bu geriye giden çizgiler ya da ortogonaller, İsa’nın alnına
işaret eder. Leonardo resim üzerinde çalışmaya başladığında, duvarın merkezine
ufak bir çivi çakar. Bu deliği İsa’nın sağ şakağında görebiliriz. Ardından
duvarda bu noktadan uzayan ince yarıklar açar. Bu yarıklar resimdeki
çizgilerin, hayali odadaki tavandaki kirişler ve duvar halılarının üst
yüzeyleri gibi, çizgilere paralel olarak kaçış noktasına doğru geri gidecek
şekilde çizilmesine rehberlik eder.
Leonardo’nun nasıl perspektifi
ustaca manipüle ettiğini anlamak için duvardaki halılara bakmamız gerekir. Bu
duvar halılarının üst kenarları, tıpkı tüm perspektif çizgileri gibi, İsa’nın
alnına doğru giden çizgiler oluşturur. Gerçek yemekhanedeki, gerçek duvar
halılarıyla aynı hizada görünecek şekilde resmedilmişlerdir ve bu durum resmin
yemeğin yendiği odanın bir parçası olduğu yanılsamasını yaratır.
Ayrıca, resimde bazı optik
hilelerde kullanılmıştır. Leonardo, bu denli büyük bir resmin odanın farklı
taraflarından bakıldığında, daha az çarpık görünmesi için çeşitli teknikler
kullanmıştır. Resmin çok büyük olması, farklı noktalardan bakan insanların
resmin bazı noktalarına daha yakın bazı noktalarına ise, daha uzak olmasına
neden olur. Son akşam yemeğinin 4 metre 60 santim yüksekliğinde ve 8 metre 80
santim genişliğinde olduğunu düşündüğümüzde, resmin ideal bakış mesafesi
yaklaşık olarak resmin genişliğinin ve yüksekliğinin 10 ila 20 katı olması
gerekir. Bu da son akşam yemeği için 90 ila 180 metre olması anlamına gelir ki,
şüphesiz böyle bir şey mümkün gözükmemektedir. Bu yüzden Leonardo, resimden
yaklaşık 9 metre uzaklıkta yapay bir ideal bakış açısı yaratmıştır. Ayrıca,
bunu yerden 4,5 metre yükseklikte İsa ile göz hizasında olacak şekilde
ayarlamıştır.
Devamı bir sonraki bloğumda,
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA
Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder