Ana içeriğe atla

Alt perakendeciler yoluyla satış geliştirmek

Değerli dostlar,

İşletmeler cirolarını arttırmak için satış kanallarını geliştirirler ve yeni kanallar yaratırlar. Bu metodlardan birisi de satışların alt perakendeci firmalar tarafından yapılmasıdır. Ülkemizde genelde bu tip satışlar, bayi satış olarak adlandırılmaktadır.

Dünya’da çok iyi uygulamaları olan bayilerle satış metoduyla ilgili size başarılı bir örnek anlatacağım. Yalın düşünce ile özellikle ABD’li rakiplerini geride bırakan Japon firmaları, İş makineleri sektöründe faaliyet gösteren Caterpillar firmasını da zorlamaya başlamıştı. Caterpillar ve Komatsu arasındaki rekabet iyice kızışıyordu. Komatsu, bazı ürün gruplarında % 40 a varan fiyat avantajı ile Caterpillar firmasını iyice köşeye sıkıştırmıştı.

Caterpillar’ın o dönemki yönetim kurulu başkanı Donald Fites ise, Caterpillar’ın dağıtım, ürün desteği ve geliştirdiği müşteri ilişkileri yöntemi ile bu zorlu rekabetçi ortamdan başarıyla çıkmayı başardı. Fites, bu başarıyı, Dünya’nın her yerinde oluşturduğu bayi ağıyla oluşturduğunu ifade etmektedir. Bayiler, firmanın müşterileri ile yakın ilişki geliştirmesinde, ürünlerini ve servis hizmetlerini nasıl iyileştirecekleri konusunda bir anlayış kazanmasında önemli bir yer tutmuşlardır.

Fites, bayilerin, müşteri temsilcileri olmaları, sorun çözücü olmaları, piyasa için bir bilgi kaynağı olmaları sebebiyle yaşamsal bir rol oynadığını ifade eder. Bayilerden gelen geri bildirimlerle, ürün tasarımı ve teslimi, servis ve alan desteği, yedek parça stoklarının yönetimi dahil olmak üzere birçok konuda destek alınır. Bayiler, satıştan önce ve sonra geniş kapsamlı bir hizmet sunarlar. Bulundukları bölgedeki iletişimleri ve yakın ilişkileri sayesinde, firmanın kendisinin yapabileceğinden çok daha etkin ve verimli olurlar. Bu hizmetler ürünün seçimi ve kullanılmasını, finansmanını, sigortalanmasını, operatörlerin eğitimini, tamir ve bakım konusunda önerileri gibi çeşitli detayları içerir.

Bayi kanalı ile dağıtım organizasyonu yapmak, hem firma hem de bayi tarafında ciddi yatırımlar gerektirir. Bu yatırımlar ilk etapta para ve sermaye gibi görülse de, aslında eğitim ve finansal olmayan diğer hususları kapsar. Firma ile bayileri arasında kurulacak ilişkinin niteliği, ilişkinin görünürde yürümesini sağlayan sözleşme ve anlaşmalardan çok daha ötededir. Burada bu ilişkinin yürümesinin ana göstergesi karşılıklı güven ortamını tesis etmekle sağlanabilir. Firmanın bayilerinin performanslarını ölçümlemede kullandığı standartların adil ve açık olması, bayilerine eşit davranması bu ilişkinin sağlıklı bir şekilde yürümesi için gereklidir.  

Fites, yukarıda anlattığım şekilde kurguladığı alt perakendecilerle satış yaparak, rekor büyüme, rekor karlar, yüzde 35 ile yüzde 39 arası sermaye karlılığına ulaşmıştır.

Bol kazançlı stratejiler uygulamanız dileğiyle,

İyi haftalar,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...