Değerli dostlar,
Zaman zaman size, başarılı iş
stratejilerinden örnekler veriyorum. Bugün de yine size başarılı bir
stratejiden bahsedeceğim. Herhangi bir stratejinin başarılı olması için özgün olmasına
ihtiyaç bulunmaktadır. Bugün, size stratejisini anlatacağım şirket, bir
havayolu şirketi. Southwest havayolu şirketi orta büyüklükte, şehirlerarası ve
büyük şehirlerdeki ikinci veya üçüncü derecede yoğunluğa sahip havaalanlarında,
kısa mesafeli, düşük maliyetli aktarmasız hizmet sunan bir havayolu şirketidir.
Southwest, büyük havaalanlarını
kullanmaktan kaçınıyor, uzun mesafeli uçuş yapmıyor. Müşteri profilini
incelediğimizde, genellikle öğrenciler, aileler ve iş seyahati yapan
profesyoneller bulunmaktadır. Southwest’in düşük uçuş ücretleri, fiyat
hassasiyeti olan ve diğer türlü otobüs ya da arabayla seyahat edecek
müşterileri ve başka rotalarda tam hizmet talep edecek konfor taraftarı
yolcuları çekiyor.
Çoğu şirket stratejik
konumlanmayı, müşterilerinin penceresinden tanımlar: Firma, “Southwest Airlines
fiyata ve konfora duyarlı yolculara hizmet eder” kavramına hizmet edecek
şekilde faaliyetlerini planlamıştır. Stratejinin özü faaliyetlerdir;
faaliyetleri rakiplerden farklı biçimde yürütmeyi ya da farklı faaliyetler yürütmeyi
seçmektir. Aksi takdirde, strateji rekabete dayanamayacak bir pazarlama
sloganından öteye geçemeyecektir.
Tam hizmet sunan bir havayolu,
yolcuları neredeyse tüm uçuş merkezleri arasında taşıyacak şekilde yapılandırmıştır.
Tam hizmet sunan havayolları, çok sayıda varış noktasına uçmak ve yolculara
bağlantılı uçuşlarla hizmet etmek için büyük havaalanlarını merkez alan
sistemler kullanırlar. Daha fazla konfor isteyen yolcuları çekmek için birinci
sınıf ya da business class hizmet verirler. Uçak değiştirmesi gereken yolcuları
kazanmak için tarifeleri koordine eder ve bagajları kontrol edip aktarırlar. Bazı
yolcular uzun saatler boyunca yolculuk ettiği için, tam hizmet sunan
havayolları yemek servisi yapar.
Southwest ise, tam tersine
faaliyetlerini kendi özel rota türünde, düşük maliyetli, elverişli hizmetler
sunacak şekilde yapılandırıyor. Kapılardaki sadece 15 dakika alan hızlı
hazırlık süreleri sayesinde, Southwest, uçakların rakiplerinden daha uzun
saatler uçmasını sağlıyor ve daha az uçakla daha sık kalkış yapabiliyor.
Southwest, yemek, koltuk tahsisi, hatlar arası bagaj kontrolü ya da üst sınıf
hizmet vermiyor. Kapıda otomatik bilet alma olanağı, müşterilerin seyahat
acentelerini atlamasına fırsat veriyor ve Southwest’in acente komisyonlarından
kurtulmasını sağlıyor. Standartlaştırılmış 737 uçak filosu bakım etkinliğini de
arttırmaktadır. Bu faaliyetler, size Yalın yönetimi hatırlattı mı?
Southwest, özel bir faaliyetler
dizisini temel alan, özgün ve değerli bir stratejik konumlanma benimsemiştir.
Bu şekilde, karlılık ve büyüme hedeflerine, tam hizmet sunan büyük havayolu
şirketlerinden daha etkin bir şekilde ulaşmıştır.
İleriki dönem yazılarımda
başarılı stratejilerden örnekler vermeye devam edeceğim.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder