Değerli dostlar,
Duygusal zeka kavramına devam
ediyorum. Duygusal zekaya sahip olmanın diğer unsuru empatik olmaktır. Sürekli
kullandığımız bir kelime olan empati kavramını biraz derinlemesine konuşalım. Empati
kavramı, başka insanların duygularını, kendi duygularımız gibi benimsemek ya da
herkesi hoşnut etmek anlamına gelmez. Empati kavramı, akılcı kararlar alırken başka
faktörlerin yanısıra çalışanların duygularını da anlayışla gözönünde tutmak
anlamına gelir.
Liderliğin en önemli bileşenlerinden
biri olan empati günümüzde üç nedenle çok kritiktir. Ekip çalışmasının firmalarda
daha çok önem arz etmesi, küreselleşmenin hızla yayılması ve tabi ki firmaların
en önemli kaynağı olan yetenekli insan kaynağının elde tutulması ihtiyacıdır. Özellikle,
ülkemiz insanın duygusal yapısı ve ekip içerisindeki sayının fazla olması
sebebiyle herkesin kendi düşüncesinin doğru olduğuna inanması, ekip
çalışmasında bir akıl birliğinin oluşmasına ve konsensüs oluşmasına engel
teşkil edecektir. Düşündüğünüzde aslında 2 kişi bile aralarında konuşurken çoğu
zaman fikir birliğine varmakta zorluk yaşayacaktır. Ekip üyelerinin ve ekip
liderinin empati yeteneğine sahip olması, problemlerin çözümüne ve doğru
kararlar alınmasına yardımcı olur.
Empatinin şirketlere sağladığı
fayda sadece çalışan performansını artmasına imkan sağlamaz, bunun dışında,
empati sayesinde firmalar ellerindeki iyi elemanların işlerinden memnun
olmalarını ve şirketlerde kalmasını sağlarlar. Empati yapamamanın bedeli olarak
iyi elemanlarını kaybeden firmalar, kaybettikleri çalışanların şirketlerdeki
konumuna göre şirketlerin bilgi birikimini de beraberinde kaybederler. Burada
temel nokta çalışanlar ile yöneticiler arasında oluşan ilişki yönetimidir. İyi
yöneticiler, çalışanların performanslarını arttırmak için ne zaman
sıkılaşacaklarını, ne zaman dizginleri bırakmak gerektiğini bilirler. Çalıştıkları
kişileri motive etme tarzları ile empatiyi eylem içinde sergilerler.
Duygusal zekanın ilk 3 bileşeni
öz-yönetim becerileridir. Son 2 bileşen yani empati ve sosyal beceri ise
kişinin başkaları ile olan ilişkisini yönetme sanatıdır. Duygusal zekanın bir
bileşeni olarak sosyal beceri göründüğü kadar basit değildir. Sosyal beceri
daha çok belli bir amacı gözeten dostluktur. İnsanları arzu ettiğimiz yöne
çevirmektir. Bu amaç yeni bir pazarlama stratejisi üzerinde görüş birliği
sağlamak veya yeni bir ürün konusunda coşku uyandırmak olabilir. Sosyal
becerisi yüksek insanların genelde geniş bir tanıdık çevresi ve her çeşit
insanla ortak zemin bulma, yakınlık kurma hüneri olur. Sosyal beceri duygusal
zekanın doruk noktasıdır. Kendi duygularını anlayıp kontrol edebilen ve
başkalarının duygularına empatiyle yaklaşabilen insanlar genelde ilişkilerini
yürütmede çok etkin olurlar. Başarma güdüsüyle hareket eden insanların
aksilikler ya da başarısızlıklar karşısında bile iyimserlik eğiliminde
olduklarını görürsünüz. Sosyal beceri kabiliyeti yüksek insanlar çalışırken
gösterdikleri empati sayesinde ekip yönetimi konusunda da başarılıdırlar.
Duygusal zekası yüksek insanlarla
çalışmanız dileğiyle,
İyi haftalar,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA
Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder