Ana içeriğe atla

Liderlik

Değerli dostlar,

Şirketlerin en önemli kaynağı insan ve bu değerli kaynağın en önemli konumdaki kişisi tabiki, firmalara liderlik eden yöneticilerdir. Zaman zaman size liderlikten bahsediyorum, örnekler veriyorum. Bugün de yine bu konuda yazılar yazmış uzmanların görüşlerini aktaracağım.

Aslında her farklı koşulda farklı lider kişilikli insanların başarılı olduklarını görüyoruz. Örneğin bir savaş alanında askerleri ile savaş kazanmak için stratejiler geliştiren ve askerlerine liderlik eden komutanın liderlik özellikleri ile batmakta olan bir şirketi kurtarmaya çalışan bir kişinin liderlik özellikleri farklılık gösterebilir. Bu gayet normaldir, daha önceki yazılarımda da sürekli bahsettiğim gibi herşey görecelidir.

Konuyla ilgili çalışmalar yapan Daniel Goleman, etkin liderlerde kilit öneme sahip ortak bir özellik tespit etmiş. Liderlerin konularında uzman olmasının dışında hepsinin “Duygusal zeka” dediğimiz özelliğe sahip olmaları gerekiyor. Herhangi bir lider Dünya üzerinde verilen en iyi eğitimi alsa da, keskin ve analitik bir zekaya sahip olsa da, inanılmaz yaratıcı fikirlere sahip olsa da, eğer Duygusal zeka’dan mahrum ise, iyi bir lider maalesef olamıyor.

Daniel Goleman, Duygusal zekayı kişinin sahip olduğu 5 beceri ile tanımlıyor. Bunlar, Öz-farkındalık, kendini ayarlama, Motivasyon, Empati ve Sosyal beceri olarak ifade edilmiştir. Şimdi, tek tek bu özelliklere bakalım.

Özfarkındalik dediğimiz kavram aslında kişinin kendini bilmesi, güçlü yanlarını, zayıf yanlarını, içgüdülerini, değerlerini ve kişiler üzerindeki etkisinin farkında olması demektir. Özfarkındalığı güçlü kişiler, ne aşırı umutsuzluğa, ne de aşırı eleştirelliğe kapılırlar. Tersine kendine ve başkalarına karşı dürüst olurlar. Hayal aleminde yaşamazlar, rasyonel kişiliğe sahip olurlar. Özfarkındalığı yüksek insanlar, duygularının kendilerini, başkalarını ve onların iş performanslarını nasıl etkilediğini görür. Böylece, en zayıf yanının sıkı teslim sürelerine uymak olduğunu bilen bir kişi, zamanını titizlikle planlar ve işini zamanından önce bitirir. Özfarkındalığı yüksek kişinin değerleri vardır, hedefleri ve amaçları vardır. Özfarkındalığı yüksek bir kişi nereye, niçin yöneldiğini bilir, bu nedenle örneğin daha yüksek bir kazanç vadeden bir işe, kendi ilkelerine ya da uzun vadeli hedeflerine uymayan bir iş teklifini geri çevirir. Özfarkındalıktan yoksun bir kişi ise, verilen ücrete kanıp, imzayı attığını ancak mutsuz olduğunu ifade edecektir. Özfarkındalığı yüksek insanların kararları değerleriyle uyuşur, dolayısıyla çoğu durumda yaptıkları işler onları mutlu eder ve canlı tutar.

Sonraki yazılarımda, Duygusal zekanın diğer kavramları ile ilgili yazmaya devam edeceğim.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...