Ana içeriğe atla

Stratejiyi belirleyen 5 rekabet kuvveti

Değerli dostlar,

Geçen yazımda size rekabeti anlamanın strateji oluştururken en önemli kavram olduğundan bahsetmiştim. Bugün biraz konuyu açacağım. Rekabet sadece sizinle rakipleriniz arasında değil, bununla beraber müşteriler, tedarikçiler, potansiyel girişimciler ve ikame ürünler dediğimiz unsurlar arasında yaşanır. Bu 5 kuvvetten oluşan geniş kapsamlı rekabet, herhangi bir sektörün durum analizini tanımlar ve sektördeki rekabet etkileşiminin doğasını şekillendirir.

Sektörler, yüzeysel olarak baktığımızda birbirinden farklı gözükse de, karlılığın altında yatan faktörler aynıdır. Bu 5 kuvvet, havayolları, tekstil ve konaklama gibi sektörlerdekine benzer şekilde yoğunsa neredeyse hiçbir şirket cazip yatırım gelirleri elde edemez. Kuvvetler, yazılım, meşrubat ve tuvalet malzemeleri vb. sektörlerdeki gibi yumuşaksa, çok sayıda firma karlıdır.

Beş kuvvetin yapılandırılması sektörden sektöre değişir. Ticari uçak piyasasını ele aldığımızda, Airbus ile Boeing arasında sert bir çekişme varken, çok büyük uçak siparişleri veren havayollarının pazarlık gücü yüksekken, yeni girişimci tehdidi, ikame tehdidi ve tedarikçilerin gücü daha düşüktür. Film sektöründe ikame eğlence biçimlerinin yaygınlaşması ve en kritik girdi olan filmleri tedarik eden film yapımcılarının ve dağıtımcılarının gücü çok önemlidir.

En kuvvetli rekabet kuvveti ya da kuvvetleri, bir sektörün karlılığını belirler ve strateji formülü açısından da en önemli unsur olurlar. Çoğu zaman en çarpıcı kuvvet her zaman belirgin değildir. Örneğin, fotoğraf filmi sektöründeki düşük getiriler, daha üstün bir ikame ürün teknolojisi olan dijital fotoğrafın gelişi sonucu oluşmuştur. Böyle bir durumda, ikame ürünle başa çıkmak bir numaralı stratejik öncelik olur. Sektör yapısı, her rekabet kuvvetinin etkisini belirleyen bir dizi teknik ve ekonomik özelliğinden doğar.

Her firma yukarıda anlattığım şartlar çerçevesinde kendi sektörünü analiz edip, nasıl bir strateji ile devam edeceğini belirlemelidir. Burada tabiki, en önemli görev her zamanki gibi zeki ve bilgili yöneticilere düşmektedir. İçinde bulundukları sektörleri doğru analiz edip, doğru stratejiler uygulayan şirketler her zaman sektörlerinde sürdürülebilir bir büyüme ve kar elde edeceklerdir.

Sonraki yazılarımda, bu beş kuvvetle ilgili örnekler vereceğim.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Fiyat düşürerek satış yapmak

Değerli dostlar, Sonuç olarak, şirketlerin varolabilmeleri için satış yapmaları gerekmektedir. Peki, nasıl satış yapacağız? Firma ticaretinden sorumlu, kişilerle konuştuğumda çoğu zaman maliyetlerden ve satış fiyatlarının yüksekliğinden yakınıyorlar. Herhangi bir ürünün satış fiyatını düşürerek yapılan satış çok da başarılı bir operasyon değildir. Şimdi, çoğu satış yöneticisi bana kızacaktır ama maalesef durum bu. İşletmelerin ticari faaliyetinden sorumlu yöneticiler, satış fiyatının dışında başka enstrümanlar bulmalıdırlar. İş sadece fiyat olsaydı, piyasada pahalı satan hiçbir firma kalmazdı. Ancak, işletmelere baktığımızda aynı sektörde pahalı satanında ucuz satanında bulunduğunu görebiliriz. Peki, o zaman pahalı ürün piyasada nasıl satılıyor? Bu soruyu sorduğunuzda çok fazla cevap alabilirsiniz. Denilen herşey de doğrudur. Yalnız şunu unutmamak lazım, eğer pahalı satan firma kar edip büyüyorsa, demek ki, doğru pazarlama ve satış stratejisi uygulamış, pahalı olmasına ra...