Değerli dostlar,
Bugün geçen yazımın devamı olan, müşterinin tedarikçilerini değiştirdikleri zaman karşılaştıkları sorunları yazacağım. Firmalar tedarikçilerini değiştirdikleri zaman, ürün şartnamelerini değiştirmeleri veya çalışanlarının yeni ürün için eğitim almaları, süreçlerinde, IT sistemlerinde değişiklikler yapmaları gerçeğiyle yüzleşebilirler. Bu da firmaların ciddi maliyetlere katlanmaları gerçeğini ortaya çıkarır.
Değiştirme maliyetleri ne kadar yüksekse, yeni bir girişimcinin müşteri kazanması da o kadar zordur. ERP sistemler ( Kurumsal Kaynak Planlama programları ) bu duruma en güzel örnektir. Firmalar, herhangi bir ERP programına karar verdikten sonra, tüm süreçlerini ve alt sistemlerini aldıkları yeni ERP sisteminin altında uyarladıkları için artık yeni bir ERP programına geçmeleri neredeyse tüm sistemlerini yeniden kurmalarını gerektirir. Bu da hem maliyet hem de zaman anlamında firmalar için ciddi sorunlar oluşturur. Bu sebeple, firmalar hangi ERP programını kullanacaklarına çok iyi karar vermelidir. Yeni girişimciler için bu durum ciddi bir engel olarak önümüze çıkar.
Yeni girişimcilerin önündeki bir diğer engel ise, sermaye ihtiyacı durumudur. Rekabet edebilmek için büyük finansal kaynak yatırımları yapma ihtiyacı yeni girişimcileri engelleyebilir. Sermaye sadece sabit tesisler için değil, aynı zamanda müşteri kredisini genişletmek, stok yapmak ve kuruluş zararlarını finanse etmek için de gerekebilir. Sermaye ihtiyacı tanıtım, lansman, reklam veya araştırma geliştirme maliyeti gibi telafisi olmayan finanse edilmesi daha zor durumlar için gerekli ise engel daha da büyük olmaktadır.
Özellikle bilgi üreten firmalarda, sermaye ihtiyacı daha düşük olduğu için yeni girişimciler daha kolay bu alanlara girmektedir. Bu duruma en güzel örnek IT sektörü verilebilir, bilgisayar ve ufak tefek donanımsal yatırımlar ile bu tip sektörlere rahat bir şekilde girilebilmektedir. Sermaye ihtiyacı olan sektörlerde dikkat edilmesi gereken bir diğer husus da yatırımın 2.el olarak satılması durumunda, hem çabuk paraya çevrilmesi hem de yatırımın çok az bir kayıpla veya bazı durumlarda hatta daha iyi fiyatlarda satılabilmesi konusudur. Bu duruma en güzel örnek havayolu taşımacılığında kullanılan uçakların çabuk ve iyi fiyata satılabilmesi verilebilir.
Girişimcilerin önündeki diğer engel ise, eğer yeterli sermayeleri yoksa, sermaye ihtiyaçlarını giderecek finansal piyasaların durumudur. Küresel ekonominin iyi gittiği, finansal ihtiyaçların düşük faizle sağlandığı ortamlarda paraya ulaşım ve yatırım daha uygun olmaktadır. Aynı zamanda, ekonomik büyüme ortamının uygun olduğu koşullarda, piyasaya sürülen ürünlerin satışları, karlılıkları ve yatırımın geri dönüş oranları, sermaye piyasalarından fonlanan yatırımların geri ödemelerini kolaylaştırmakta ve yatırımcıları cezbetmektedir.
Sonraki yazılarımda konuya devam edeceğim.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder