Ana içeriğe atla

Yeni girişimci tehdidi ( Bölüm 2 )

Değerli dostlar,

Bugün geçen yazımın devamı olan, müşterinin tedarikçilerini değiştirdikleri zaman karşılaştıkları sorunları yazacağım. Firmalar tedarikçilerini değiştirdikleri zaman, ürün şartnamelerini değiştirmeleri veya çalışanlarının yeni ürün için eğitim almaları, süreçlerinde, IT sistemlerinde değişiklikler yapmaları gerçeğiyle yüzleşebilirler. Bu da firmaların ciddi maliyetlere katlanmaları gerçeğini ortaya çıkarır.

Değiştirme maliyetleri ne kadar yüksekse, yeni bir girişimcinin müşteri kazanması da o kadar zordur. ERP sistemler ( Kurumsal Kaynak Planlama programları ) bu duruma en güzel örnektir. Firmalar, herhangi bir ERP programına karar verdikten sonra, tüm süreçlerini ve alt sistemlerini aldıkları yeni ERP sisteminin altında uyarladıkları için artık yeni bir ERP programına geçmeleri neredeyse tüm sistemlerini yeniden kurmalarını gerektirir. Bu da hem maliyet hem de zaman anlamında firmalar için ciddi sorunlar oluşturur. Bu sebeple, firmalar hangi ERP programını kullanacaklarına çok iyi karar vermelidir. Yeni girişimciler için bu durum ciddi bir engel olarak önümüze çıkar.

Yeni girişimcilerin önündeki bir diğer engel ise, sermaye ihtiyacı durumudur. Rekabet edebilmek için büyük finansal kaynak yatırımları yapma ihtiyacı yeni girişimcileri engelleyebilir. Sermaye sadece sabit tesisler için değil, aynı zamanda müşteri kredisini genişletmek, stok yapmak ve kuruluş zararlarını finanse etmek için de gerekebilir. Sermaye ihtiyacı tanıtım, lansman, reklam veya araştırma geliştirme maliyeti gibi telafisi olmayan finanse edilmesi daha zor durumlar için gerekli ise engel daha da büyük olmaktadır.

Özellikle bilgi üreten firmalarda, sermaye ihtiyacı daha düşük olduğu için yeni girişimciler daha kolay bu alanlara girmektedir. Bu duruma en güzel örnek IT sektörü verilebilir, bilgisayar ve ufak tefek donanımsal yatırımlar ile bu tip sektörlere rahat bir şekilde girilebilmektedir. Sermaye ihtiyacı olan sektörlerde dikkat edilmesi gereken bir diğer husus da yatırımın 2.el olarak satılması durumunda, hem çabuk paraya çevrilmesi hem de yatırımın çok az bir kayıpla veya bazı durumlarda hatta daha iyi fiyatlarda satılabilmesi konusudur. Bu duruma en güzel örnek havayolu taşımacılığında kullanılan uçakların çabuk ve iyi fiyata satılabilmesi verilebilir.

Girişimcilerin önündeki diğer engel ise, eğer yeterli sermayeleri yoksa, sermaye ihtiyaçlarını giderecek finansal piyasaların durumudur. Küresel ekonominin iyi gittiği, finansal ihtiyaçların düşük faizle sağlandığı ortamlarda paraya ulaşım ve yatırım daha uygun olmaktadır. Aynı zamanda, ekonomik büyüme ortamının uygun olduğu koşullarda, piyasaya sürülen ürünlerin satışları, karlılıkları ve yatırımın geri dönüş oranları, sermaye piyasalarından fonlanan yatırımların geri ödemelerini kolaylaştırmakta ve yatırımcıları cezbetmektedir.

Sonraki yazılarımda konuya devam edeceğim.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Fiyat düşürerek satış yapmak

Değerli dostlar, Sonuç olarak, şirketlerin varolabilmeleri için satış yapmaları gerekmektedir. Peki, nasıl satış yapacağız? Firma ticaretinden sorumlu, kişilerle konuştuğumda çoğu zaman maliyetlerden ve satış fiyatlarının yüksekliğinden yakınıyorlar. Herhangi bir ürünün satış fiyatını düşürerek yapılan satış çok da başarılı bir operasyon değildir. Şimdi, çoğu satış yöneticisi bana kızacaktır ama maalesef durum bu. İşletmelerin ticari faaliyetinden sorumlu yöneticiler, satış fiyatının dışında başka enstrümanlar bulmalıdırlar. İş sadece fiyat olsaydı, piyasada pahalı satan hiçbir firma kalmazdı. Ancak, işletmelere baktığımızda aynı sektörde pahalı satanında ucuz satanında bulunduğunu görebiliriz. Peki, o zaman pahalı ürün piyasada nasıl satılıyor? Bu soruyu sorduğunuzda çok fazla cevap alabilirsiniz. Denilen herşey de doğrudur. Yalnız şunu unutmamak lazım, eğer pahalı satan firma kar edip büyüyorsa, demek ki, doğru pazarlama ve satış stratejisi uygulamış, pahalı olmasına ra...