Değerli dostlar,
Zaman zaman size başarılı iş örnekleri veriyorum. Bugünde çok iyi bildiğiniz bir markanın eğlence sektöründe yaptığı devrimi yazacağım. Apple, 2003 yılında taşınabilir eğlence sektöründe yeni bir ürün sunarak, tüm alışılmış müzik dinleme şekillerini değiştirdi. Ipod ve Itunes ile sektöre hızlı bir giriş yaptı. Sadece 3 yıl gibi kısa bir sürede Ipod ve Itunes, Apple firmasının gelirinin neredeyse % 50 sini oluşturarak, yaklaşık 10 milyar USD lık bir ciro yarattı. Apple’ın toplam piyasa değeri 2003 yılı başında sadece 1 milyar USD iken, 2007 sonlarında 150 milyar USD ye fırladı.
Bu başarı öyküsü çok iyi bilinir, fakat daha az bilinen Apple’ın dijital müzik çalarları pazara ilk sokan firma olmadığıdır. Diamond Multimedia, 1998 yılında Rio’yu piyasaya sürmüştü. Best Data şirketi ise, 2000 yılında Cabo 64 ü lanse etmişti. Her iki ürününde kalite problemi yoktu, iyi çalışıyordu ve şıktı. Peki, bu durumda neden Rio ve Cabo64 değil de, Ipod başarılı oldu?
Apple, iyi bir teknolojiyi alıp onu şık bir tasarımla ambalajlamaktan çok daha akıllı bir şey yaptı. İyi bir teknolojiyi aldı ve onu harika bir iş modelinin içine yerleştirdi. Apple’ın inovasyonu, dijital müzik indirmeyi kolay ve elverişli hale getirmekti. Firma bunu yapabilmek için, donanım, yazılım ve hizmeti bir araya getiren, çığır açan bir iş modeli kurdu. Bu yöntem Gillette’in ünlü traş bıçakları ve traş makinesi modelinin tersi gibi çalıştı. Apple esas olarak traş makinesinin yani, Ipod’un satın alınmasını sağlamak için, traş bıçaklarını yani, Itunes müziğini hediye ediyordu. Bu model değeri yeniden tanımladı ve tüketiciye bir şeyi baştan aşağı yeni bir biçimde yapmak kolaylığı sağladı.
Tabi, bunların yanında Apple’ın müşteri de oluşturduğu bağlılık, sadakat algısını da unutmamak gerekiyor. Bugün çoğu insan adeta bir takım taraftarı gibi Apple dostu olarak kendini adlandırıyor ve Apple ürünlerini diğer rakiplerinin ürünü zaman zaman daha iyi olsa bile bunu düşünmeden alabiliyor. Ayrıca, Apple ürününü satın alanlar, kendilerine bunun prestij sağladığını düşünüyorlar. Bunu da başarabilmek, bence Apple için ciddi bir pazarlama başarısıdır.
Ülkemizde de umarım, Apple gibi dünyaca kabul edilmiş markalar yaratır.
İyi haftalar diliyorum,
Saygılarımla,
Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık
Yorumlar
Yorum Gönder