Ana içeriğe atla

Ipod ve Itunes hikayesi

Değerli dostlar,

Zaman zaman size başarılı iş örnekleri veriyorum. Bugünde çok iyi bildiğiniz bir markanın eğlence sektöründe yaptığı devrimi yazacağım. Apple, 2003 yılında taşınabilir eğlence sektöründe yeni bir ürün sunarak, tüm alışılmış müzik dinleme şekillerini değiştirdi. Ipod ve Itunes ile sektöre hızlı bir giriş yaptı. Sadece 3 yıl gibi kısa bir sürede Ipod ve Itunes, Apple firmasının gelirinin neredeyse % 50 sini oluşturarak, yaklaşık 10 milyar USD lık bir ciro yarattı. Apple’ın toplam piyasa değeri 2003 yılı başında sadece 1 milyar USD iken, 2007 sonlarında 150 milyar USD ye fırladı.

Bu başarı öyküsü çok iyi bilinir, fakat daha az bilinen Apple’ın dijital müzik çalarları pazara ilk sokan firma olmadığıdır. Diamond Multimedia, 1998 yılında Rio’yu piyasaya sürmüştü. Best Data şirketi ise, 2000 yılında Cabo 64 ü lanse etmişti. Her iki ürününde kalite problemi yoktu, iyi çalışıyordu ve şıktı. Peki, bu durumda neden Rio ve Cabo64 değil de, Ipod başarılı oldu?

Apple, iyi bir teknolojiyi alıp onu şık bir tasarımla ambalajlamaktan çok daha akıllı bir şey yaptı. İyi bir teknolojiyi aldı ve onu harika bir iş modelinin içine yerleştirdi. Apple’ın inovasyonu, dijital müzik indirmeyi kolay ve elverişli hale getirmekti. Firma bunu yapabilmek için, donanım, yazılım ve hizmeti bir araya getiren, çığır açan bir iş modeli kurdu. Bu yöntem Gillette’in ünlü traş bıçakları ve traş makinesi modelinin tersi gibi çalıştı. Apple esas olarak traş makinesinin yani, Ipod’un satın alınmasını sağlamak için, traş bıçaklarını yani, Itunes müziğini hediye ediyordu. Bu model değeri yeniden tanımladı ve tüketiciye bir şeyi baştan aşağı yeni bir biçimde yapmak kolaylığı sağladı.

Tabi, bunların yanında Apple’ın müşteri de oluşturduğu bağlılık, sadakat algısını da unutmamak gerekiyor. Bugün çoğu insan adeta bir takım taraftarı gibi Apple dostu olarak kendini adlandırıyor ve Apple ürünlerini diğer rakiplerinin ürünü zaman zaman daha iyi olsa bile bunu düşünmeden alabiliyor. Ayrıca, Apple ürününü satın alanlar, kendilerine  bunun prestij sağladığını düşünüyorlar. Bunu da başarabilmek, bence Apple için ciddi bir pazarlama başarısıdır.

Ülkemizde de umarım, Apple gibi dünyaca kabul edilmiş markalar yaratır.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Fiyat düşürerek satış yapmak

Değerli dostlar, Sonuç olarak, şirketlerin varolabilmeleri için satış yapmaları gerekmektedir. Peki, nasıl satış yapacağız? Firma ticaretinden sorumlu, kişilerle konuştuğumda çoğu zaman maliyetlerden ve satış fiyatlarının yüksekliğinden yakınıyorlar. Herhangi bir ürünün satış fiyatını düşürerek yapılan satış çok da başarılı bir operasyon değildir. Şimdi, çoğu satış yöneticisi bana kızacaktır ama maalesef durum bu. İşletmelerin ticari faaliyetinden sorumlu yöneticiler, satış fiyatının dışında başka enstrümanlar bulmalıdırlar. İş sadece fiyat olsaydı, piyasada pahalı satan hiçbir firma kalmazdı. Ancak, işletmelere baktığımızda aynı sektörde pahalı satanında ucuz satanında bulunduğunu görebiliriz. Peki, o zaman pahalı ürün piyasada nasıl satılıyor? Bu soruyu sorduğunuzda çok fazla cevap alabilirsiniz. Denilen herşey de doğrudur. Yalnız şunu unutmamak lazım, eğer pahalı satan firma kar edip büyüyorsa, demek ki, doğru pazarlama ve satış stratejisi uygulamış, pahalı olmasına ra...