Ana içeriğe atla

İşletmelerin sahipleri kimdir?


Değerli dostlar,

Bugünlerde, rahmetli Nejat Eczacıbaşı’nın “Kuşaktan Kuşağa” isimli kitabını okuyorum. Ülkemizin önde gelen iktisadi teşebbüslerini kuran bu değerli insanların, yaşadıkları yokluk yıllarında verdikleri mücadeleler, sahip oldukları işletmeleri nasıl büyüttükleri ve yönetim fikirleri ilgimi çekiyor. Daha önce de hatırlarsınız, rahmetli Vehbi bey ve rahmetli Sakıp bey’in kitaplarından alıntılar yapmıştım.

Uzun zamandır, işletmelerin sahipliği konusunda kitaplar okuyorum, nasıl işletmeler daha iyi yönetilebilir hususunda hem günümüz işletme yönetimi anlayışı, hem de işletme yönetimi konusunda başarılı olmuş iş insanlarının hayatlarından fikirler edinmeye çalışıyorum. İşletmeler, sadece hakim ortağın mıdır? Yoksa tüm hissedarların mıdır? Yoksa çalışanların mıdır? Yoksa o işletmeler sayesinde iş bulacak gelecek kuşakların mıdır? Yoksa, o işletmeler sayesinde vergi geliri kazanacak devletin midir? Yoksa ülkemize sağladığı katma değer ile refah ile toplumumuzun tüm katmanlarının mıdır? Cevap hepsi bence. İşletmenin devamlılığı ve karlılığı en çok kime fayda sağlar?

Bakın, Nejat bey, işletmelerin sahipliği hususunda neler düşündüğünü kitabında nasıl anlatmış. Kuşaktan Kuşağa kitabından alıntıdır.

Gelişmiş ülkelerde büyük özel kuruluşlar, bir kişi ya da bir ailenin adına bağlanmazlar. Sanayi toplumlarında sahiplik, genellikle sermaye piyasası’na dağılmış, sorumluluk ve yetki profesyonel yöneticilerin eline geçmiştir. Yirminci yüzyılın ikinci yarılarında Türkiye’de bir fabrikanın önünden geçerken, Bu kimin? sorusu hâlâ geçerliliğini korumaktaydı. Elbette yakın bir gelecekte bu düzen Türkiye’de de Batı toplumlarındaki kurallara uyacaktır ama kısa süre açısından önümüzdeki gerçekler çerçevesinde hareket etmek zorundayız.”

İşletmelerin karı tabi ki, işletme hissedarlarınındır. Ancak devamlılığı toplumun karıdır. Bu sebeple, işletmelerimizin devamlılığı sağlanacak şekilde yönetilmeleri ihtiyaç değil, zorunluluktur.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...