Ana içeriğe atla

Süreç Tasarımı


Değerli dostlar,

İşletmelerimizde, farkında olmadığımız ama her gün yaptığımız muhtelif süreçler ve karar almalar vardır. Bu süreçler, işletmelerin en altındaki çalışandan, en üstündeki yöneticiye kadar farklı operasyonlar olmak üzere uygulanır. Çoğu zaman bu süreçler, şirket kültürü içinde kendi kendine oluşurken bazı zamanlarda ciddi şekilde üzerinde düşünülerek oluşturulur ve çalışanların bu tasarlanan süreçlere uymaları istenir.

Bizim yöneticiler olarak çoğu zaman asli görevlerimiz, bu süreçleri iyileştirmektir. Ancak, burada çok kritik bir nokta bulunmaktadır. Süreçleri iyileştirdiğimizi zannederken, bazen bu süreçleri kötüleştiriyoruz. Nasıl mı? Herhangi bir süreç tasarlanırken, özellikle yönetsel süreçlerden bahsediyorum, olayı sadece, belli bir akış çerçevesinde bilgisayar ortamına almak, firma içinde çok fazla gereksiz operasyona sebebiyet vermekte ve işin efektif olarak yürümesine engel olmaktadır. Burada, işte artık, ustalık, uzmanlık devreye girmektedir. Herkes süreç tasarlıyor, ama bazıları daha iyi tasarlıyor. Herkes yemek pişiriyor ama bazıları daha iyi pişiriyor. Bu sebeple, sadece süreç tasarlamak yetmez, o süreci ne kadar iyi tasarladık? Ne kadar efektif tasarladık? Süreci uygulayanlar ne kadar mutlu? Herkes işini daha kolay, daha çabuk yapmak ister. Eğer tasarlanan süreç çalışanlar ve firma için “Muda” israf dediğimiz, gereksiz hammaliyet getiriyorsa, mutlaka iyileştirme yapılmalıdır. Teknolojinin bu kadar ilerlediği zamanımızda, hala bazı operasyonların, işimizi ağırlaştırması, daha fazla işçilik gerektirmesi, bizim işimizi doğru tasarlamadığımızı göstermektedir. Ne kadar, emir komuta zinciri ile bazı operasyonlar zorla yaptırılmak istense de, belli bir zaman sonra mutlaka bu anlayış işlememektedir. Müşterilerimizi ve işverenlerimizi memnun etmek, işimizi verimli yönetmekten geçer.

Bu anlattıklarım, tabi işin maliyet kısmını ilgilendiriyor. Diğer önemli husus satış konusudur. Önemli olan, örnek verecek olursak araba yapmak değil, en iyisini yapmaktır. İnsanların, araba alacakken diğerlerine göre daha fazla para ödemeyi kabul ettikleri malı üretmektir. Malımızı, korumacı yollarla satmak demek değildir. Çünkü er ya da geç korumacı anlayış ticari olarak son bulur. İyi olan, kaliteli olan, ucuz olan malı herkes almak ister, herhangi korumacı bir anlayışa gerek yoktur. Ekonomik olarak zor dönemlerde tabi ki devletler, işletmelere destek olur. Ancak, bu belli bir süre için geçerli olmalıdır. İşletmelerimiz, üzerlerinde koruyucu bir devlet eli olmadan, mutlaka kendi ayakları üzerinde durmalıdırlar. Sürekli bir devlet desteği işletmelerin, belli bir zaman sonra iflas etmesine sebebiyet verecektir. Bu da maalesef, iyilik yapayım derken, hem firmalarımıza hem de ülkemize kötülük yapmak anlamına gelir.

Hatta, öyle bir konuma gelmeliyiz ki, diğer firmalar, diğer ülkeler bize karşı korumacı önlemler alsın. Malımız o kadar iyi olmalı ki, rakiplerimize ve diğer ülkelere ticari olarak korku versin. Umarım, birgün bu seviyeye hem ülkemiz, hem de üreticilerimiz gelir.

İyi haftalar,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın
AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Fiyat düşürerek satış yapmak

Değerli dostlar, Sonuç olarak, şirketlerin varolabilmeleri için satış yapmaları gerekmektedir. Peki, nasıl satış yapacağız? Firma ticaretinden sorumlu, kişilerle konuştuğumda çoğu zaman maliyetlerden ve satış fiyatlarının yüksekliğinden yakınıyorlar. Herhangi bir ürünün satış fiyatını düşürerek yapılan satış çok da başarılı bir operasyon değildir. Şimdi, çoğu satış yöneticisi bana kızacaktır ama maalesef durum bu. İşletmelerin ticari faaliyetinden sorumlu yöneticiler, satış fiyatının dışında başka enstrümanlar bulmalıdırlar. İş sadece fiyat olsaydı, piyasada pahalı satan hiçbir firma kalmazdı. Ancak, işletmelere baktığımızda aynı sektörde pahalı satanında ucuz satanında bulunduğunu görebiliriz. Peki, o zaman pahalı ürün piyasada nasıl satılıyor? Bu soruyu sorduğunuzda çok fazla cevap alabilirsiniz. Denilen herşey de doğrudur. Yalnız şunu unutmamak lazım, eğer pahalı satan firma kar edip büyüyorsa, demek ki, doğru pazarlama ve satış stratejisi uygulamış, pahalı olmasına ra...