Ana içeriğe atla

Firmalarda israf kavramı

Değerli dostlar,

Geçen yazımda, yalın düşünce de değer kavramından bahsetmiştim. Bugün ise, değerin tam zıttı, israf kavramından bahsedeceğim. Değer kavramının tam tersi olarak, israf, müşterinin para ödemek istemediği faaliyetler olarak açıklanabilir.

Yalın üretimde, israf kavramı çok net ifade edilmiştir. Stok, fazla mesai, hatalı üretim, fazla üretim, bekleme, hareket, taşıma, gereksiz operasyonlar, israf olarak kabul edilir. Üretim firmaları bu kavramları yok etmek veya azaltmak üzerine çalışırlar. Ancak, israf sadece üretimde olmaz. Operasyonel bölümlerde de israf mevcuttur. Üretimdeki israf penceresinden bakarak, firmalarda yapılan işleri değerlendirdiğimizde, çok fazla israf edilen kaynak görürüz. Fazla adam istihdam edilmeden tutun, fazla alan, fazla kağıt, fazla enerji tüketimine kadar, firmalarda çok fazla göze gözükmeyen ancak ciddi maliyetler oluşturan unsurlar bulunmaktadır.

Peki nasıl israf edilen bu kaynakları azaltabiliriz diye kendimize sorduğumuzda, öncelikle neyin israf olduğunu tespit etmemiz gerekmektedir. Yapılan her işin kaç kişi ile yapıldığı, ne kadar kaynak harcandığı irdelenmelidir. Sadece bu işlerle ilgilenecek, yalın yönetim bölümü gibi, bir bölüm dahi kurulabilir. Bu bölüm işletmelerdeki tüm operasyonları, haritalandırıp mevcut işleyişi analiz edip iyileştirebilir. Tabi ki, öncesinde yalın düşünce eğitimi alınmasında fayda vardır. Önce israfı görmeyi öğrenmek gereklidir. Günlük yaşantımızda sürekli yaptığımız ve bize normal gelen, hatta o işin öyle yapılması gerektiğini düşündüğümüz onlarca iş ile ilgileniriz.

İsraf kavramını düzeltmek ve yok etmemiz için, herşey de olduğu gibi, öncelikle harcadığımız, israf ettiğimiz kaynakların olduğunu kabul etmemiz gerekmektedir. Yani bir problemi çözmemiz için öncelikle problemin olduğunu kabul etmemiz gerekir. Arkasından, yapılan işlerde kullandığımız kaynakları listeleyip, nasıl yok edeceğimiz veya azaltacağımız ile ilgili planlar yapmalıyız. Sakın yapılamaz diye düşünmeyin, özellikle günümüz teknolojisinde artık imkansız diye bir şey kalmamıştır. Burada en önemli konu israfı tespit edebilmektir. Bunun içinde sağlam bir altyapı gerekmektedir. Firmaların mutlaka kurumsal kaynak planlama programlarının olması gerekir. Kullanılan kaynakların ne kadar verimli kullanıldığı ancak, çok iyi bir alt yapımızın olması ile belirlenebilir. Tabi, burada bir diğer önemli unsur olan veri kavramı devreye girmektedir. Verimliliğimizi ölçmek, israf kaynaklarını tespit edebilmek için hangi verileri analiz etmeliyiz ve bu verileri nasıl toplayacağız sorusu ortaya çıkar.

Firmalar burada analitik düşünen, firma süreçlerini iyi bilen, çalışanlara ihtiyaç duyarlar. 4. Sanayi devriminde, insan unsurunun değeri burada yine ortaya çıkacaktır. Analiz edebilen, hangi verilerin analiz edilmesi gerektiği durumunu tespit edebilecek ve bunun içinde yazılımcıları yönlendirecek çalışanlar önem kazanacaktır. Firmaların şimdiden iş zekası ve veri mühendislerine yatırım yapmaları gelecekte yaşayacakları rekabet ortamında kendilerine fayda sağlayacaktır. Çünkü, geleceğin rekabet anlayışı, bugünden çok daha zor olacaktır.

İyi haftalar diliyorum,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Fiyat düşürerek satış yapmak

Değerli dostlar, Sonuç olarak, şirketlerin varolabilmeleri için satış yapmaları gerekmektedir. Peki, nasıl satış yapacağız? Firma ticaretinden sorumlu, kişilerle konuştuğumda çoğu zaman maliyetlerden ve satış fiyatlarının yüksekliğinden yakınıyorlar. Herhangi bir ürünün satış fiyatını düşürerek yapılan satış çok da başarılı bir operasyon değildir. Şimdi, çoğu satış yöneticisi bana kızacaktır ama maalesef durum bu. İşletmelerin ticari faaliyetinden sorumlu yöneticiler, satış fiyatının dışında başka enstrümanlar bulmalıdırlar. İş sadece fiyat olsaydı, piyasada pahalı satan hiçbir firma kalmazdı. Ancak, işletmelere baktığımızda aynı sektörde pahalı satanında ucuz satanında bulunduğunu görebiliriz. Peki, o zaman pahalı ürün piyasada nasıl satılıyor? Bu soruyu sorduğunuzda çok fazla cevap alabilirsiniz. Denilen herşey de doğrudur. Yalnız şunu unutmamak lazım, eğer pahalı satan firma kar edip büyüyorsa, demek ki, doğru pazarlama ve satış stratejisi uygulamış, pahalı olmasına ra...