Ana içeriğe atla

Başarılı strateji yürütmenin sırları

Değerli dostlar,

Dünya üzerinde çoğu firma, piyasada talebin olduğu bir ürünü piyasaya sürerek var olmuştur. İlk zamanlarda ürüne olan talebin boyutu ve olan veya olmayan rakiplerin durumu münasebetinde firmaların karlılığı ve büyümesi şekillenmiştir. Ancak, hiçbir şey stabil değildir, her geçen gün yeni koşullar, yeni rakipler, yeni ekonomik düzen firmaların ilk zamanlardaki karlılığını ve büyümesini etkiler. Firmalar zaman içinde, değişen ekosistemin etkilerinden kurtulup sürdürülebilir bir yapıya ihtiyaç duyarlar. Firmaların, her geçen yıl bir önceki karlarına veya daha yüksek karlara, Pazar paylarına hakim olmaları artık şirketlerin yürütme (İcra) becerilerine bağlıdır. Yapılan araştırmalar, şirketlerin bu konuda çok iyi olmadıklarını gösteriyor. Şirket yönetmek, sadece üretmek ve satmak demek değildir. Çok daha derin bir bilgi, zeka, tecrübe, vizyon ve stratejik becerilere sahip olmayı gerektirir.

Yürütme kavramını ele alırsak, sayfalar dolusu açıklamalar yapabiliriz. Kısaca ifade etmek gerekirse, yürütme, firma çalışanların hergün kendi bilgi ve becerileri vasıtasıyla aldıkları binlerce kararın bütününü ifade eder. Bu sebeple, yürütmenin başarılı olabilmesi binlerce kararın şirket vizyonuna, misyonuna uygun bir sonuç verebilecek şekilde alınmasına ihtiyaç duyar. Firmaların bu durumu etkilemek için dört temel unsuru iyi uygulamaları gerekir. Bu dört unsurdan, birincisi daha önceki yazılarımda da bahsettiğim karar alma yetkilerini netleştirmektir. İkincisi, toplam kalite yönetim felsefesinde belirtilen karar almanın veriye bağlı olmasını sağlamak için gereken veri akışının doğru şekilde sağlanmasıdır. Üçüncüsü, firmaların en önemli kaynağı olan insanların verimini arttırmak için gerekli olan çalışanların performanslarını arttırıcı teşvik edici unsurların devreye alınmasıdır. Dördüncüsü ise, yürütmenin iyileştirilmesi için gereken dönüşümü yapılandırmaktır.

Her kuruluş birbirinden farklı olduğu için tek bir evrensel çözüm veya uygulama bulunmamaktadır. Yukarıda yazdıklarım her şirkette farklı farklı uygulanabilir. İlk yapılacak iş, sorunların kaynaklarını bulmaktır. Bunun içinde sürekli anket yaparak firma çalışanlarının fikirlerini almak, sorunlarla ilgili düşüncelerini öğrenmek en etkin uygulamalardan birisidir. Böylece, firma yöneticileri, her alanda şirketlerinin zayıf noktalarını anlayarak aksiyon geliştirebilirler. Firmalar, arkasından karar alma yetkileri ve veri akışını iyileştirmek için hareket etmelidirler. Şirketlerin bu dönüşüm programına başlarken böylece en büyük etkiye sahip olan eksik olduklarını tespit ettikleri unsurları devreye alabilirler.

Konuyla ilgili olarak bir sonraki yazımda, bir örnek vaka çalışması anlatacağım.

İyi haftalar,

Saygılarımla,

Ufuk Saygın

AQUA Danışmanlık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel ve Genel görelelik

  Değerli dostlar, Einstein, izafiyet teorisi üzerinde çalışırken çok şaşırdığı bir gerçekle karşılaşmıştı. Cisimler hızlandığı durumda zaman yavaşlıyordu. Ama bu nasıl olabilirdi? Kuantum dünyasının gerçekleri keşfedilene kadar, insanlar sağduyu ile anlayabilecekleri ve akıllarının kabul ettiği olayları doğru kabul etmişti. Kuantum kanunları ile beraber artık insanoğlu akıl yolu ile anlayabileceği Dünya’dan ötesini keşfetmeye başladı. Bu çok gizemli bir alemdi. Zamanın, cisimlerinin hızıyla yavaşlaması akıl alır bir durum değildi. Einstein bunu özel görelelik olarak adlandırdı. Diğer önemli keşfi de kütleçekimine ne kadar az maruz kalırsanız zamanın o kadar daha fazla hızlı akacağı gerçeğidir. Saçma geliyor değil mi? Bu kanunlar ne kadar çok saçma geliyorsa o kadar doğrudur. Size bu kanunlarla ilgili gerçek örnekler vereyim. Einstein’ın teorisinin doğruluğunu bugün cep telefonunda sürekli kullandığımız GPS sistemi üzerinden ispat edebiliriz. GPS sistemi, Dünya yörüngesinde dön...

Satış şekilleri

Değerli dostlar, Satış yapmak öyle düşünüldüğü gibi, sadece fiyat düşürmekle olmuyor. Satışın öncesinde yapılması gereken onlarca faaliyet var. Satış işin son noktası aslında. Bilim insanları konuyla ilgili düşünüp, çeşitli yöntemler geliştiriyorlar. Satış yapabilmek için gerekli olan bu faaliyetleri ilk etapta 3 e ayırabiliriz. Bunların ilki, İnsanların ihtiyaçlarını karşılayarak, satış yapabilmek, ikincisi, insanların ihtiyaçlarını öngörerek satış yapabilmek ve talep yaratarak, üçüncüsü ise, insanlara ihtiyaçları olduğunu hissettirerek satış yapabilmektir. İlkinden bahsedecek olursak, bu durum, insanların ihtiyaçlarını tespit ederek çözüm üreten satış şeklidir. Ev temizliği için üretilen, elektrikli süpürge, çamaşırları temizlemek için kullanılan çamaşır makinesi, bulaşık yıkama makinası bu tip satış faaliyetlerine örnek verilebilir. Bu ürünlerin satış faaliyetlerinde ciddi rekabet vardır. Müşterilerin farklı alternatifler arasından sizin ürününüzü seçmesini sağlamak iç...

Başarılı pazarlama örnekleri

Değerli dostlar, Pazarlama ve satış konusunda yazılarıma devam ediyorum. İşletmelerin büyümesi ve karlılıklarının artması ile ilgili başarılı olmuş şirketlerden örnek vermek istiyorum. Dell bilgisayarı hepimiz biliriz. Michael Dell, daha 24 yaşında iken, kişisel bilgisayarları mektup ve telefon yoluyla satabileceğini düşünerek, bu şekilde bir satış kanalı yaratır. Paralarını geri alma garantisi verdiği müşterileri ve Dell müşterilerinin artan memnuniyeti, Dell bilgisayar şirketi için ciddi bir satış hacmi yarattı ve Dell bilgisayar bugünlere geldi. Bugün hala Dell bilgisayar şirketi, internet üzerinden bilgisayar satmaya devam ediyor. Başka bir örnek daha da ilginç, First Direct Bankası, İngiliz bir bankadır. Binası ve şubesi yoktur. Buna karşılık müşterilerinin ihtiyaçlarını 7 gün 24 saat karşılayarak, müşteri memnuniyeti yakalamayı başarmıştır. Tüm bankacılık işlemleri internet üzerinden yapılabilmektedir. Ayrıca telefon bankacılığı da bulunmaktadır. Amazon’dan hiç bahs...